Kreativne metode i tehnike u Katoličkom vjeronauku
Foto: Ljubo Jermelić / Stručni skup za vjeroučitelje osnovnih i srednjih škola Splitsko-makarske, Zadarske, Šibenske, Hvarske i Dubrovačke nad/biskupije.
Split (IKA)
Stručni skup za vjeroučitelje osnovnih i srednjih škola Splitsko-makarske, Zadarske, Šibenske, Hvarske i Dubrovačke nad/biskupije održan je u subotu 25. studenoga u Nadbiskupskom sjemeništu u Splitu u suorganizaciji Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije, splitske podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje i Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu, izvijestio je Tiskovni ured Splitsko-makarske nadbiskupije.
Na skupu naziva „Kreativne metode i tehnike u katoličkom vjeronauku“ sudjelovalo je oko 270 vjeroučitelja iz pet južnih nad/biskupija. Uvodnu molitvu priredio je i predvodio Ivan Šipić, vjeroučitelj u Osnovnoj školi Trstenik u Splitu. Zbor vjeroučitelja Splitsko-makarske nadbiskupije sv. Anastazije izveo je dvije skladbe: Bože moj, vodi me (L. Bedrica, M. Mlakić) i Kako da te ne volim (A. Vučković).
Pozdravnu riječ i uvod u program stručnog skupa održala je predstojnica Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije prof. dr. sc. Jadranka Garmaz. Zahvalila je svim nositeljima programa na spremnosti, uloženom trudu i vremenu istaknuvši važnost kreativnih pristupa biblijskom tekstu u formi bibliodrame i bibliologa, kao i kreativnih pristupa u virtualnom okružju. Potom je pozvala sve prisutne koji žele i mogu da se odazovu akciji darivanja krvi koja je organizirana u okviru stručnog skupa i tako sudjeluju u najhumanijem činu, spašavanju ljudskog života.
U ime suorganizatora sudionike je pozdravila viša savjetnica za vjeronauk Agencije za odgoj i obrazovanje Sabina Marunčić, lic. theol. Naglasivši da je cilj stručnog skupa ukazati na važnost kreativnosti u nastavi Vjeronauka za razvoj kreativnih vještina učenika, osvrnula se na važnost uloge kreativnog učitelja kao kreatora dinamične, edukativne i zanimljive nastave usmjerene na učenike i njihove potrebe. Stoga je izbor metoda i oblika rada u nastavi bitno pitanje suvremenog učitelja, zaključila je Sabina Marunčić.
Potom je dekan Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu izv. prof. fra Šimun Bilokapić pozdravio sudionike skupa u ime suorganizatora KBF-a izrazivši zadovoljstvo temama koje se obrađuju na stručnim skupovima, ali još više potencijalom vjeroučiteljskog zbora na području pet južnih biskupija. Pozivajući vjeroučitelje na kreativnu suradnju vezanu za motiviranje budućih studenata za studij teologije, kao i na pomno praćenje učenika koji pokazuju zanimanje za redovnička i svećenička zvanja, prof. Bilokapić zaželio je vjeroučiteljima ugodan i plodonosan rad.
U ime splitsko-makarskog nadbiskupa Zdenka Križića, pozdravnu riječ uputio je generalni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije dr. sc. mons. Franjo Frankopan Velić, zahvalivši vjeroučiteljima za njihov mukotrpan rad i svjedočenje. Istaknuo je primjer svetice dana, sv. Katarine Aleksandrijske, djevice i mučenice, koju je Duh Sveti obdario posebnim kreativnim metodama i tehnikama koje su joj pomogle ne samo u opovrgavanju poganskih filozofa, nego i u njihovom obraćenju i pridobijanju za Krista. Zaželjevši vjeroučiteljima da nauče razvijati svoje metode i tehnike u školi Duha Svetoga, pozvao ih je da po zagovoru sv. Katarine, koja je dala svoj život za Krista, dadu i oni svoju krv za braću i sestre u potrebi.
Prvo predavanje, pod nazivom „Kreativne metode u virtualnom okružju“ održala je Klara Pišonić, prof., znanstvena asistentica na katedri za vjerski odgoj i medijsku didaktiku na Goethe Sveučilištu u Frankfurtu na Majni i vjeroučiteljica u dvojezičnoj privatnoj školi Obermayr International School u Schwalbachu. U prvom dijelu predavanja predavačica je analizirala učenje u digitalnoj kulturi istaknuvši da se digitalnost ne može opisati kao karakteristika medijski podržane nastave, budući da digitalnost iz temelja mijenja obrazovna iskustva. U drugom dijelu predavanja prof. Pišonić je predstavila je model 4-K vještina (komunikacija, kooperacija, kreativnost i kritičko mišljenje) kojeg je pokušala interpretirati u kontekstu vjeronauka. U trećem dijelu predavanja prof. Pišonić ponudila je konkretan pregled mogućih VR aplikacija u vjeronauku, istaknula je prednosti i nedostatke korištenja VR tehnologije u nastavi te razmotrila mogućnost kreiranja VR okruženja s učenicima.
Nakon stanke, uslijedilo je drugo predavanje pod nazivom „Bibliodrama i bibliolog kao kreativni pristupi biblijskom tekstu“ koje je održala dr. sc. s. Magdalena Višić, pastoralna suradnica u Hrvatskoj katoličkoj župi Main-Taunus/Hochtaunus sa sjedištem u Kelkheimu u Njemačkoj. U prvom dijelu izlaganja predavačica je definirala bibliodramu kao kreativno-deskriptivni i cjeloviti pristup biblijskim tekstovima. Osim govora o nastanku i razvoju metode bibliodrame, ukratko je predstavila različite modele bibliodrame, istaknuvši Male forme bibliodrame kao model prikladan za vjeronaučnu nastavu. Drugi dio predavanja posvetila je bibliologu kao metodički strukturiranom i kreativnom načinu otkrivanja biblijskih tekstova u skupini. Uz govor o nastanku bibliologa, detaljno se opisuje „dizajn“ klasičnog bibliologa i bibliologa u hodu kojim se pokušava povezati iskustva u bibliodrami s iskustvima u klasičnom bibliologu. U trećem dijelu predavanja predstavila je mogućnosti i izazove primjene bibliodrame i bibliologa u vjeronaučnoj nastavi.
U trećem dijelu stručnog skupa održano je deset pedagoških radionica pod zajedničkim nazivom „Izbor i primjena kreativnih metoda i tehnika u osnovnoj i srednjoj školi“. U prvoj radionici koju je vodila Klara Pišonić, prof. o izboru i primjeni kreativnih metoda i tehnika u virtualnom okružju, sudjelovali su voditelji županijskih stručnih vijeća. Oni su imali prigodu upoznati digitalni alat Panoform vezan uz kreiranje virtualne stvarnosti, zatim „Google Cardboard“ i na kraju VR naočale. U središnjem dijelu preostalih devet radionica, koje su vodili Anđela Barać, Natalija Burazin, Dijana Čondić-Kapetanov, Anđa Dževrnja Viro, Renato Đikić, Ivan Šipić, Ivana Zrinušić, Sanja s. Natanaela Radinović i Anita Vuletin, vjeroučitelji su imali prigodu praktično upoznati formu bibliologa te promišljati o njegovoj primjeni u osnovnoj i srednjoj školi.
Nakon održanih pedagoških radionica uslijedila su kratka izvješća iz radionica u kojima su predstavnici različitih radionica najprije ukratko predstavili strukturu radionice u kojoj su sudjelovali, a potom svoja zapažanja i dojmove o praktičnoj primjenjivosti novih metoda kako u radu s biblijskim tekstom, tako i u virtualnom okružju.
Na kraju stručnog skupa dane su obavijesti iz Katehetskog ureda i AZOO te je provedena evaluacija stručnog skupa. Predstojnica Katehetskog ureda dr. sc. Jadranka Garmaz, sabrala je zaključke stručnog skupa, zahvalila svim uzvanicima, predavačima i sudionicima na njihovom doprinosu te zaključila skup molitvom Slava Ocu.
Sabina Marunčić