Istina je prava novost.

Peti dan devetnice sv. Dujmu

Petog dana devetnice sv. Dujmu, na blagdan sv. Atanazija Aleksandrijskog, 2. svibnja 2024., svečanu misu u splitskoj prvostolnici predslavio je župnik Župe Svete Trojice na Poljudu fra Frano Delić.

U homiliji je fra Frano naglasio da počinje svibanj, mjesec posvećen Blaženoj Djevici Mariji. „Svibanj je mjesec u kojemu sve cvjeta i priroda se pokazuje u svoj svojoj raskoši. Svibanj je mjesec raskošan slavljima raznih svetaca. Jučer smo proslavili sv. Josipa Radnika, danas sv. Atanazija, sutra ćemo sv. Filipa i Jakova, zatim sv. Duju i mnoge druge svece. Svi ti sveci čine predivan buket raznoga cvijeća koji blista raskošnom ljepotom. Svi ti sveci napajali su se na izvoru ljubavi, a to je Isus Krist. Sv. Atanazije, kao i sv. Dujam, doživjeli su progonstva. Dujam je podnio mučeništvo, Atanazije je umro prirodnom smrću, ali je cijeloga života bio proganjan zbog pravovjerja. Živjeli su relativno u isto vrijeme na različitim mjestima, ali su ljubili istoga Krista. Oni su se susreli s ljudskom mržnjom“, istaknuo je.

„Svijet je pun ljudske mržnje. Biblija od prvih stranica, od bratoubojstva svjedoči da je mržnja čovjeka na čovjeka napunila svijet. I mi smo često svjedoci mržnje u vlastitim životima“, kazao je. „Mržnja se lako prenaša i rijetki su od nje imuni. No, najveći je problem što mržnja prvotno razara psihički i fizički onoga koji je nosi te nas udaljuje od Boga i čovjeka. Jedini lijek za ljudsku mržnju, odnosno da se prekine prijenos mržnje je ljubav i opraštanje. Nikada čovjek nije ljepši neko kada oprašta. A to su upravo postigli sv. Atanazije i sv. Dujam po uzoru na Učitelja i Spasitelja Isusa Krista. Ljubili su neprijatelja i oprostili su mu. U tom kontekstu čovjek je najveći. U tom kontekstu čovjek surađuje s božanskim planom. Najbolje svjedočanstvo veličine opraštanja je možda ova katedrala u kojoj stojimo. Ona ne pripada više onomu koji ju je izgradio, nego onomu koji mu je oprostio. Tu se ostvaruje ono da sjeme koje umre donosi obilat rod. Dujmov oprost i ljubav rađaju vjekovima do danas obilatim plodovima.

Na kraju propovijedi o. Delić je istaknuo da su Poljud i Split oduvijek povezani. Naime, u Samostanu sv. Ante na Poljudu postoji stara slika s prikazom sv. Duje koji u ruci drži i štiti grad Split. Ta slika postala je prepoznatljiv znak sveca i grada Splita. Slika se svečano nosi u procesiji za blagdan sv. Dujma.

Nakon mise otpjevane su pohvale u čast sv. Dujma, a potom je uslijedio koncert Gradskog mandolinskoga društva „Sanctus Domnio“. Društvo je osnovano 1991. godine, kao udruga s namjerom višestruke odgojne zadaće i kulturne obnove mladih naraštaja u gradu Splitu, pod vodstvom glazbenoga pedagoga Marina Katunarića. Danas unutar njega djeluju dva mandolinska orkestra, orkestar „Sanctus Domnio“ i „Anđeli svirači“, kao i razni mandolinski komorni sastavi. Društvo ujedno organizira školu mandoline i gitare te razne radionice, međunarodne seminare i festival posvećen mandolini, jedini takvog tipa u ovom dijelu Europe. Kroz sastave je prošlo više od pet stotina mladih glazbenika izvevši djela brojnih skladatelja, od baroknih do suvremenih, hrvatskih i stranih skladatelja, uključujući praizvedbe hrvatskih djela posvećenih upravo njegovim ansamblima i sastavima.

Na koncertu su glazbena djela izveli Mandolinski sastav „Anđeli svirači“, Mandolinski kvartet „Umas“ te Mandolinski orkestar „Sanctus Domnio“ koji je reprezentativna i najnagrađivanija sekcija Društva. Orkestrom ravna dirigent Vladimir Lukas, a koncertna majstorica je Ivana Kenk Kalebić, docentica na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Orkestar je do sada održao brojne koncerte u Hrvatskoj i inozemstvu te dobio mnoge prestižne nagrade. „Anđeli svirači“ nastali su kao pomladak za orkestar „Sanctus Domnio“. Djeluju od 1995. godine, a od 2021. godine dirigentica im je Ana Mlačić, studentica mandoline i glazbene pedagogije pri Umjetničkoj akademiji u Splitu. Kvartet „Umas“ čine Tanja Puharić, Ana Mlačić, Hana Klančnik i Lara Baranašić, studentice novootvorenog studija mandoline pri Umjetničkoj akademiji u Splitu, pod mentorstvom prof. Ivane Kenk Kalebić.