Požeška biskupija spomenula se tridesete obljetnice voćinskih žrtava i razaranja svetišta
Voćin (IKA)
Hodočašćem u Voćin, 13. prosinca Požeška biskupija spomenula se 30. obljetnice razaranja svetišta Gospe voćinske i ubojstva 47 nedužnih civila. Po trinaesti puta na hodočašću su sudjelovali i predstavnici hrvatskih branitelja, vojske i policije. Slavlje je predvodio biskup Antun Škvorčević u zajedništvu s brojnim svećenicima a na njemu je bio nazočan i pakračko-slavonski episkop Jovan Ćulibrk.
Hodočasnički program otvoren je okupljanjem na „Prebendi“, dijelu Voćina gdje je započela Kalvarija nedužnih ljudi navedenoga dana. Uvodeći u molitvu i pokorničku procesiju, biskup Škvorčević je rekao: »Požeška biskupija od svog utemeljenja 1997. nastoji svake godine hodočašćem u Voćin na današnji dan iskazivati ovdašnjim žrtvama poštovanje i zahvalnost. U tom pobožnom činu trinaestu godinu za redom pridružujete joj se i vi, dragi hrvatski branitelji, vojnici i policajci.« Istaknuo je da zajedno s vjernom Isusovom i našom Majkom želimo u molitvu sabrati »sve suze i boli, patnje i jauke, nedužnu smrt voćinskih stanovnika i drugih ubijenih, povjeriti ih Isusovoj ljubavi jačoj od smrti, i u toj ljubavi prepoznati smisao njihove žrtve, praštanjem ostvariti nutarnju slobodu te im u čistoći pamćenja iskazati poštovanje i zahvalnost. Moliti želimo i za sve one koji su zlo nanosili, da se i njima Bog smiluje. U molitvu uključujemo sve vas nazočne kao i sve druge hrvatske branitelje, vojnike i policajce, napose one koji su zbog ratnih posljedica u teškim duhovnim, zdravstvenim ili materijalnim nevoljama, da svjetlom i snagom Božjom u duši budu izliječeni od nutarnjih rana.«
Nakon molitve krenula je pokornička procesija prema svetištu na čelu s križem, zavjetnim svijećama koje su nosili hrvatski branitelji te brojnim zastavama njihovih udruga. Povorka se zaustavila pokraj crkve ispred Memorijala u čast voćinskim žrtvama »U Majčinu naručju« gdje je biskup Škvorčević pozdravio obitelji voćinskih žrtava i poginulih branitelja, članove HVIDRE, predstavnike hrvatskih branitelja s područja Požeške biskupije i drugih dijelova domovine kao i predstavnike hrvatske vojske i policije, sudionike hodočašća. Podsjetio je kako je u svima nama trajno živ spomen na najteža hrvatska stradanja u Domovinskom ratu, među kojima se nakon Vukovara i Škabrnje nalazi Voćin sa svojim žrtvama te do temelja razorenom crkvom i svetištem Gospe voćinske. Poseban pozdrav uputio je episkopu Jovanu Ćulibrku, istaknuvši kako nam se „rado pridružio u iskazivanju poštovanja voćinskim žrtvama i suosjećanja njihovima najbližima“, izrazio zatim dobrodošlicu svećenicima i redovnicima, đakonima i bogoslovima, učenicima i djelatnicima Katoličke gimnazije u Požegi i Virovitici, Osnovne škole u Voćinu kao i nazočnim predstavnicima javnog života. Spomenuo je kako Memorijal u čast voćinskim žrtvama svjedoči da o nama i našoj nedavnoj prošlosti nema zadnju riječ razorna mržnja, nego ljubav graditeljica, te izrazio uvjerenje da je Marija svojim suosjećajnim srcem primila u svoje naručje i nedužne voćinske žrtve kao i sve poginule u Domovinskom ratu, združila ih s patnjama svoga Sina, povjerila ih pobjedničkoj snazi njegove ljubavi koja je moćna darovati im puninu života i mir u Božjoj vječnosti. U prigodnom recitalu, što ga je napisao stalni đakon Zdravko Ticl, profesor Leonardo Đaković i vjeroučitelj Miroslav Peroutka proglasili su 47 imena voćinskih stradalnika. Voćinska djeca postavila su oko Memorijala jednako toliko upaljenih lampiona, a biskup Škvorčević položio vijenac. Zazvonila su sva zvona voćinskog svetišta u počast žrtvama, a nazočni krenuli u crkvu gdje je slijedilo euharistijsko slavlje za duše ubijenih.
Započinjući homiliju, biskup Škvorčević je podsjetio na teška voćinska stradanja prije 30 godina, navodeći riječi jednog novinara očevica: »Zauvijek će u mojoj memoriji ostati stravične slike otjelovljenog zla: masakrirana tijela staraca razbacana po cijelom mjestu, ubijeni na najsvirepiji mogući način. (…) Još na samom prilazu selu Četekovac, u kojem je u mjesecu rujnu izvršen stravičan pokolj, počinje uvod u pakao. Neka vrsta demonske predigre, za sliku strave koja će uslijediti u Voćinu.« Biskup Škvorčević je ustvrdio kako se na zemljopisno mali prostor sručila ogromna količina ubojitog zla tako što su 4. rujna 1991. u obližnjem Četekovcu, Čojlugu i Balincima ubijena 24 nedužna civila, a 13. prosinca 1991. u Voćinu još 47 nemoćnih ljudi, ukupno 71 žrtva. U nastavku je kazao: »Svakog 13. u mjesecu prosincu okupljamo se u Voćinu i pokušavamo ponovno ispričati povijest počinjenog zločina, s nelagodnim osjećajem da još uvijek nešto nismo rekli. Kod mnogih, napose onih kojima su ubijeni najbliži, to podsjećanje i danas budi teške misli i gorčinu, među ostalim i zbog toga što počinitelji zlodjela još nisu kažnjeni. Postoji, naime, uvjerenja da bi zakonska pravda bila barem nekakva zadovoljština za naneseno zlo. No, bilo bi to ipak premalo, jer i nakon sudske presude ostali bismo u krugu zločina i kazne a pitanje zla koje je ovdje svom silinom provalilo i dalje bi oduzimalo dostojanstvo žrtvi i zločincu. Ne bi li možda trebalo tražiti mogućnost i način da zlo kaznimo a ne zločinca po kojem je ono progovorilo? Gdje li se zlo skriva, do kamo sežu njegovi korijeni da ga dosegnemo i s obzirom na njega nešto poduzmemo? Otkrivamo da se zlo nastanilo negdje u dubini ljudskog bitka, od njegova iskona, neprotumačivo, neuhvatljivo, neshvatljivo – ali stvarno, iskustveno provjereno i dokazano i u zločinačkom činu u Voćinu. Ono je provrelo iz nekih nedokučivih prostora ljudskog duha, zavedena tamom, koja lažnom i prijevarnom racionalnošću tumači kako je zločin prihvatljiv, jer očituje premoć nad drugima, strovaljujući počinitelja u bezdan gdje sve proždire besmisao. Paradoksalno je da žrtva u toj mračnoj igri zla po smrti koja joj je dodijeljena postiže svoje oslobođenje. Kako u tom ne prepoznati Zloga na djelu, za kojeg Pismo veli da je lažac i čovjekov neprijatelj od početka. Tko je u kolopletu počinjenog zločina u Voćinu i na drugim mjestima hrvatskih stradanja konačno žrtva a tko pobjednik? To pitanje nije tek očitovanje nemoći našega razuma pred stvarnošću zla koja ga nadilazi, nego pokušaj traganja za svjetlom u tami. U težini navedenog stanja ne pomaže teoretski, akademski odgovor, nego životno konkretan. – Postoji li?«
Biskup je izrazio uvjerenje kako hrvatski branitelji velikom zauzetošću i poteškoćama još uvijek nastoje liječiti tjelesne rane zadobivene u ratu, ali mnoge nezacijeljene rane otvorene zločinom dublje su od tjelesnih i uzrokuju bol u njihovom duhu. Istaknuo je da: »onaj Zloduh koji se poslužio određenim ljudima da izvrše zločin ubojstva nad nedužnim civilima u Voćinu i drugdje, želi da u duši i dalje krvarimo, dokraja, uvjeravajući našu slobodu kako su osveta i mržnja put njezina ozdravljenja. Prihvatiti taj izazov značilo bi još jedanput biti prevaren i zaveden, potamniti i povrijediti veličinu nedužne žrtve. Dragocjeno je stoga što smo i o 30. obljetnici voćinskih stradanja došli na hodočašće u Voćin, gdje nas je i danas dočekala brižna i vjerna Isusova Majka. Ona nas uvjerava kako naša istinska povijest koju trebamo prepričavati jedni drugima i u nju se uključivati nisu počinjeni zločini, nego povijest moćne Božje ljubavi koja svojom pobjedničkom snagom liječi svaku nepravdu i zlo, patnju i suze, stradanje i smrt, nemoć i trpljenje, tugu i beznađe, dajući svojim praštanjem i milosrđem božansku mjeru čistoće i zdravlja žrtvi i njezinoj nedužnosti kao i samom zločinu i zločincu kad se kaje za svoje zlodjelo. Bio bi stoga velik promašaj danas u Voćinu promatrati zlo samo s ograničenog stanovišta zločina i kazne, nego je osobito važno uzdići ga na razinu vjere kojom prostore našega ranjenog duha otvaramo Bogu, jedino moćnom oduzeti zlu onu snagu koja truje i ubija. Istom snagom i upornošću kojom je Bog na usta Izaije proroka, kako smo čuli u današnjem prvom čitanju, uvjeravao Židove pri kraju babilonskog sužanjstva da su zlu otvorili vrata onda kad su njega zaboravili, oduzeli mu mjesto koje mu u njihovim životima pripada, bili mu nevjerni, Bog poručuje i nama: „Ja sam Gospodin i nema drugoga. Nisam li ja Gospodin? Nema drugoga boga do mene. Ja tvorim svjetlost i stvaram tamu. Ja stvaram sreću i dovodim nesreću, ja, Gospodin, činim sve to. Ja, Gospodin, stvaram sve!“ Kako omogućiti Bogu Stvoritelju i Gospodaru naših života da pobijedi Zloga u nama i liječi naš duh od ranjenosti zlom? Apostol Ivan odgovara: „Zato se pojavi Sin Božji: da razori djela đavolska“ (1 Iv 3,8), Stoga sa sv. Pavlom zahvalna srca i danas u Voćinu ispovijedamo: „A hvala Bogu koji nam daje pobjedu po Gospodinu našem Isusu Kristu“ (1 Kor 15, 57).«
Biskup je potom kazao kako želi Isusovoj Majci, Gospi Voćinskoj zajedno sa svima, napose s hrvatskim braniteljima, zahvaliti za majčinsko služenje kojim nas trajno upozorava na ono što njezin Sin Isus Krist, uskrsli pobjednik nad zlom i smrću može u nama ostvariti. Istaknuo je da nas »ona podsjeća što je njegova ljubav za nas na križu; što je krv kojom nas je otkupio; što je voda kojom nas je u krštenju oprao; tko je Duh Sveti kojim nas je posvetio; što je milosrđe kojim nas od smrtnih spona odrješuje i sa sobom pomiruje; što je tijelo njegovo za nas predano kojim nas u svetoj euharistiji hrani; što je dostojanstvo koje nam je na taj način u Crkvi udijelio. Ona nam i danas postavlja pitanje kakvo smo značenje svemu tome dali u našoj svakodnevici. Naime, pored tereta koji nam je ostavio rat, umnožile su se u Hrvatskoj i druge nevolje. Već duže vremena svakodnevno se govori o opasnosti zaraze i bolesti COVIDA-19 te nužnosti da je obuzdamo cijepljenjem. Gotovo i ne primjećujemo kako istovremeno kod nas među ostalim hara bolest zla u međusobnim odnosima, razarajući naše nacionalno biće više od samog COVIDA-19. Je li se Isus Krist možda zagubio u Hrvatskoj te ne može dovoljno snažno očitovati svoju moć u nama jer smo ga pretvorili u ideologiju za neke vlastite potrebe? Učinimo odvažan korak: Obnovljenom vjerom prihvatimo Isusa Krista kao živu osobu, pobjednika nad smrću. Usudimo se rješavati s njime naša osobna, obiteljska i društvena pitanja, snažnije ga uključimo u naš zdravstveni sustav i iskreno razgovarajmo o njegovim mogućnostima liječenja naše hrvatske duše. Odvažno s njime poduzmimo sve ono na što nas on potiče, uvijek u uvjerenju da priča o zlu ne pomaže, još manje mržnja i osveta, nego – kako nas podsjeća sveti pisac – „Tko kuša taj tek pravo zna, što znači ljubav Gospodnja“.«
Polazeći od naviještenog Evanđelja biskup je kazao: »Od osobite je važnosti da usvojimo Isusov postupak prema zlu, zločinu i zločincu, kao jedino mjerodavan za ponašanje onih koji mu vjerom i krštenjem pripadaju. Čuli ste u današnjem evanđelju: U trenutku kad zločin nad Isusom stiže svome vrhuncu, dodjeljujući mu okrutnu smrt na križu, on ne razmišlja kako će osuditi i kazniti zločince, nego kako ih osloboditi od zla i oduzeti u njima njegovu moć. Nastupa s ljubavlju i praštanjem kao najvećom božanskom moći koja je iznad zla i Zloga: „Oče, oprosti im, ne znaju što čine!“ (Lk 23,34). Istovremeno raskajanom razbojniku obećava: „Zaista ti kažem: danas ćeš biti sa mnom u raju!“ (Lk 23,43). Takvome Isusu Kristu trebamo otvoriti sve prostore našega ranjenog duha kako bi on snagom svoga Duha Svetoga, slomio u nama okove nemoći i zarobljenosti zlom te nas osposobio da budemo ljudi njegova formata. Zacijelo smo svi iskusili kakav životni preokret ostvaruje ljubav posvjedočena riječju „oprosti“ i „opraštam“ kad je u stanju ranjenosti i međusobne daljine izreknu bračni drugovi, zavađeni prijatelji ili susjedi. Nastaje novi život! Kakvog li događaja kad Isus Krist božanski moćnom ljubavlju uđe u naše ranjenosti svojim milosrđem i praštanjem. Otvara se vječnost! Stoga je silno razložno zajednički s njime uznastojati u Hrvatskoj snažnije promicati kulturu pomirenja i praštanja, oduzimati prostor mržnji i osveti, napose na najtežim postajama naše borbe za slobodu, kako nam se ne bi dogodilo da imamo izvanjski slobodnu državu, a u nama vlada zarobljenost zlom.«
Biskup Škvorčević je homiliju završio riječima: »Nije mali broj onih koji su takvu pobjedu slobode iskusili i ovdje u Voćinu. Nakon teških osobnih i obiteljskih stradanja dolazili su na hodočašće te na ruševinama crkve otvarali svoj ranjeni duh i srce Isusovoj Majci, koja ih je svojim zagovorom povjeravala Isusovoj ljubavi s križa, privodila ih u ispovjedaonicu da iskuse snagu Božjeg milosrđa većeg od svakog našeg duhovnog posrtaja te se pomire s njime i bližnjima, da se u pričesti osnaže Isusovom pobjedničkom ljubavlju, i ozdravljeni u duhu postignu dragocjenu slobodu od mržnje i osvete. Ona nas tako očišćenim pogledom želi i danas približiti žrtvama voćinskog zločina, da ih promatramo u svjetlu Božje pobjede, pamtimo oslobođene od mraka u koji ih je zlo smjestilo. Pomoći nam da prepoznamo kako su sve nedužne voćinske i druge žrtve pridružene onima za koje sveti vidjelac u Knjizi otkrivenja kaže: „Oni dođoše iz nevolje velike i opraše haljine svoje i ubijeliše ih u krvi Jaganjčevoj“ (Otkr 7,14). To ne vide oči bezbožničke, nego oči vjerničke. Neka nam ih Marija podari, da i najteže stvarnosti našeg postojanja promatramo u Božjem svjetlu«, zaključio je biskup Antun.
Na svršetku misnog slavlja biskup Škvorčević je pred likom Gospe Voćinske u ime prisutnih predvodio Molitvu Isusovoj Majci za Domovinu. Kazao je potom kako je uvijek duhovno snažno biti s Isusovom Majkom, posebno u Voćinu i spominjati se svih naših teških pamćenja. Istaknuo je kako nam Isusova Majka u naše srce unosi ono svjetlo koje je Isus Krist donio na našu patničku zemlju svojom mukom, smrću i uskrsnućem. Poželio je braniteljima da im ovo hodočašće zaista bude duhovni događaj, prihvaćajući dobrohotno i sve ono što je bila poteškoća i žrtva te otiđu iz voćinskog svetišta ispunjeni Božjim svjetlom i snagom. Zahvalio je svima koji su sudjelovali na svetom slavlju, napose episkopu Jovanu, očitujući time koliko je potrebno osluškivati Boga u svom srcu i slijediti ga u životu. Zahvalu je uputio i organizatorima hodočašća na čelu s Matom Bubašem, svećenicima što su posvjedočili način pamćenja Crkve s obzirom na ratna stradanja a koje je uvijek povezano s Isusovom žrtvom ljubavi na križu, pjevačima, bogoslovima, ministrantima te domaćem župniku i voditelju svetišta Ivanu Ereizu što su učinili da ovo slavlje dostojno Boga i žrtava kojih se danas prisjećamo. Na kraju je biskup potaknuo da sve žrtve kojih smo se danas spomenuli ostanu u našem svakodnevnom molitvenom pamćenju.