Svetkovina Svete Marije Bogorodice proslavljena u požeškoj katedrali
Foto: Požeška biskupija // Proslava svetkovine Svete Marije Bogorodice u požeškoj katedrali
Požega (IKA)
Euharistijsko slavlje na svetkovinu Svete Marije Bogorodice, 1. siječnja 2024., u požeškoj katedrali predvodio je požeški biskup Antun Škvorčević u zajedništvu sa svećenicima djelatnima u središnjim biskupijskim ustanovama i u požeškoj Župi sv. Terezije Avilske, izvijestila je Požeška biskupija.
Pozdravljajući svećenike, redovnice i sve druge sudionike slavlja, biskup Škvorčević im je čestitao Novu godinu. Kazao je da pred njima u tom slavlju „nastupa Isusova Majka, čije bogomaterinstvo slavimo, za koju vjerujemo da je Bogorodica, jer je rodila Boga i čovjeka“. Rekao je da joj na prvi dan nove godine žele iskazati sasvim posebno poštovanje, što je rodivši Isusa i njih rodila za posinstvo s Bogom i za vječnost.
Podsjetio je da se toga dana slavi i Svjetski dan mira te da je tom prigodom papa Franjo državnicima i svim drugim ljudima uputio Poruku pod naslovom „Umjetna inteligencija i mir“. „Kao plod znanstvenih postignuća pojavljuje se neka nova stvarnost nazvana ‘umjetna inteligencija’, koja bi trebala služiti čovjeku. Ali, kao što je sve ljudsko dvoznačno, tako i spomenuta umjetna inteligencija ima svoje prednosti, kao i problematičnu stranu, može poslužiti miru, ali i ratu“, ustvrdio je požeški biskup. Pozvao je sudionike slavlja da mole za mir, s posebnim pogledom na Svetu Zemlju i Ukrajinu. Ujedno ih je pozvao da sabranim srcem sudjeluju na prvom euharistijskom slavlju u novoj godini, kajući se za grijehe i propuste na božićni način, pjesmom „Kyrie eleison“.
U homiliji je mons. Škvorčević spomenuo nazočnim vjernicima kako im je na početku misnog slavlja čestitao Novu godinu s ponešto nelagode jer, kako je rekao, ne zna po čemu bi to ona bila nova, osim po broju. „Naime, neki ovo vrijeme prijelaza iz stare u novu godinu nazivaju najluđim vremenom i pronalaze razloge da se na različite načine vesele nečemu novome, a da zapravo sve u našem osobnom i društvenom životu uglavnom i dalje ostane po starom: od nevoljnih ratova u Svetoj Zemlji i Ukrajini, pa do svega onoga teškoga što nosimo u svom svakodnevnom životu“, ustvrdio je.
Međutim, kazao je da ipak postoji nešto što ga ohrabruje da se usuđuje govoriti o Novoj godini i čestitati je, a to je činjenica da „mi odnekud u dubini svoga bića osjećamo kako postoji neka novost života. Kad jedni drugima čestitamo Novu godinu time zapravo svjedočimo kako nismo stvoreni za starog čovjeka, ne prvotno po broju životnih godina, nego u smislu životnih neuspjehâ, nemoći u nama kojoj je ime sebičnost, zloća i pokvarenost“, istaknuo je.
Povezujući spomenuto iskustvo novosti života s misnim čitanjima, biskup Škvorčević ustvrdio je da naviještena Božja riječ upravo želi uvesti čovjeka u novost života. Kazao je da su „prekrasne riječi, koje smo čuli u prvom čitanju iz Knjige brojevâ, a koje su starozavjetni svećenici izgovarali osobito na židovsku novu godin,u ali i prigodom drugih blagdana, blagoslivljajući narod. Blagoslov je dozivanje Božje blizine i moći njegova Duha u čovjekovo srce koje se možda udaljilo od bližnjih ili – što je još teže – od Boga te na taj način i od samoga sebe“, rekao je. Dodao je da je blagoslov povezan s izvorom novih mogućnosti čovjekova postojanja, jer se novost ostvaruje u čovjeku po Božjoj prisutnosti.
„Toj novosti poslužio je Isus Krist rođen od Marije Djevice, koju danas slavimo kao Bogorodicu. Sv. Pavao je u drugom naviještenom čitanju iz Poslanice Galaćanima kratkom i jezgrovitom rečenicom opisao tko je Isus Krist i tko je po njemu njegova Majka: ‘U punini vremenâ od žene bî rođen’“, poručio je propovjednik te protumačio da Pavao nije izričito spomenuo kako je Isus rođen od Marije, nego od žene, želeći naglasiti da to rođenje ima značenje za sve žene, ne oduzimajući ni najmanje Marijinoj posebnosti.
Istaknuvši da je taj Pavlov izričaj jedan od najsnažnijih svetopisamskih iskaza u čast žene – Marije najprije, a onda žene općenito – požeški je biskup podsjetio da su žene u službi fizičkog rođenja novog života, ali da su odgojem djece nositeljice i duhovnih rođenja koja se snagom Božjom događaju u ljudima.
Napomenuo je da je o rođenju od Boga osobito snažno progovorio evanđelist Ivan u Proslovu svoga evanđelja. „Za Mariju možemo reći da je rođena od Boga već u svom bezgrješnom začeću zaslugom muke i smrti svoga Sina Isusa Krista, bila je oslobođena ljage istočnog grijeha, te kao najuspjelije Božje stvorenje zakoračila u novost Božjeg života“, ustvrdio je biskup Škvorčević.
Potom je pozvao sudionike slavlja da na početku nove godine pogledaju na Mariju i zahvale Bogu što je po njoj darovao svoga Sina kao čovjeka i što je po njezinoj oslobođenosti od istočnog i svakog drugog grijeha predoznačio novoga, uspjelog čovjeka u Isusu Kristu, u snazi njegove ljubavi, moćne pobijediti i samu smrt. „Kad se u nama ostvaruje njegova prisutnost, događa se novi čovjek, snagom njegova Duha koji preobražava“, naglasio je. Poželio je da na početku nove godine „Bogorodica Marija moli za nas da Isusova novost čiji smo dionici postali po svetom krštenju u nama ne potamni ili bude izgubljena“.
Protumačio je zašto Mariju trebamo nazivati „Bogorodica“ i zašto je treba častiti pod tim nazivom, koji su joj svečano dodijelili crkveni oci na Efeškom saboru 431. godine. Naglasio je da to nije bio plod nekih njezinih ljudskih zasluga, nego zato što je kao čovjeka rodila onoga koji je Sin Očev oduvijek u božanskom Trojstvu i u kojem je ostvarena najdublja povezanost i zajedništvo Boga i čovjeka. „Marija je poslužila najprije bogo-ljudskom jedinstvu druge Božanske Osobe u konkretnom čovjeku Isusa iz Nazareta, ali i najdubljoj povezanosti s Bogom svakog čovjeka, koje se događa našim uključivanjem u otajstvo Isusova utjelovljenja, odnosno u Božje djelo otkupljenja i pobožanstvenjenja čovjeka po svetom krštenju i drugim sakramentima“, rekao je propovjednik.
Dodao je da se to što Isus Krist ostvaruje po služenju Crkve ne zbiva na razini „imati nešto“ nego „biti netko“, jer je Isus Krist snagom svoga Duha prisutan i djelatan u čovjeku i kliče Bogu: „Abba! – Oče!“, te na taj način omogućuje da u punom smislu budemo sinovi i kćeri Božje, uzdignuti na razinu Božjeg života, baštinici Sinovljeva božanskog bogatstva. „To je novost života koju si želimo posvijestiti na prvi dan 2024. godine i obnavljati je kroz svakodnevnu molitvu, osobito kroz euharistijsko slavlje, u kojem se obnavlja Isusovo djelo ljubavi na križu, a mi postajemo dionici toga djela“, istaknuo je.
Poručio je sudionicima slavlja da zajedno s njime započnu novu godinu vjerničkim srcem betlehemskih pastira o kojima govori naviješteno evanđelje, koji su u djetetu Isusu položenom u jasle, okruženom Marijom i Josipom, prepoznali događaj kojem se zajedno raduju i o kojem jedni drugima pripovijedaju. Kazao je da poput pastira ni Marija si nije znala do kraja protumačiti svu dubinu i značenje betlehemskog događaja, te je zato u svom srcu o njemu trajno prebirala, kako veli evanđelist. Pozvao je okupljene da se i oni u novoj godini ponašaju poput Marije, da u svojim srcima ne prebiru ljudske negativnosti i zlo, jer će tada biti zahvaćeni mrakom, nego da razmišljaju o svjetlu, o Isusovoj pobjedi nad zlom i smrću, kako u svom osobnom životu, tako i na razini javnog života. Homiliju je zaključio molitvom Gospodinu Isusu da im zagovorom svoje Majke pomogne biti takvima.
Na svršetku mise, biskup Škvorčević podsjetio je nazočne da im je već prvoga dana nove godine Božja riječ pomogla obnoviti svijest tko su oni po onome što je Bog za njih ostvario u Isusu Kristu služenjem Blažene Djevice Marije: da su posinjena djeca Božja, Isusova braća i sestre, njegovi baštinici, i da se kao takvi ne trebaju nikoga i ničega bojati, čvrsto ukorijenjeni u tu stvarnost po služenju Crkve. Poželio je da ih tijekom cijele godine Marija prati svojim zagovorom, a Isus Krist svojom pobjedničkom snagom nad smrću.