Korizma: Veliki četvrtak
ilustracija - posveta i blagoslov ulja / Foto: Cathopic
Zagreb (IKA)
Tekst o Misi posvete ulja i obnovi svećeničkih obećanja pripremio je vlč. mr. sc. Tomislav Hačko.
Veliki četvrtak
Veliki četvrtak specifičan je dan u liturgijskoj godini. Njegov prijepodnevni dio pripada korizmenom vremenu, a večernji dio, koji započinje Misom Večere Gospodnje, uskrsnom vremenu. Naime, Misom Večere Gospodnje započinje Sveto vazmeno trodnevlje.
Što se tiče prijepodneva Velikoga četvrtka, u rimskom obredu bile su predviđene dvije mise: Misa pomirenja pokornika i Misa posvete ulja. Tijekom povijesti zadržala se samo potonja i nju je u povijesti, ali i danas, uvijek slavio biskup u zajedništvu s prezbiterijem (svećenicima), koji su i njegovi prvi suradnici u vršenju pastirske službe.
Misa posvete ulja
Kako smo i razmatrali u jednom od prošlih razmišljanja, u Misi posvete ulja blagoslivlja se bolesničko i katekumensko ulje, a posvećuje krizma. Tako će se tijekom predstojećeg razdoblja tim uljem pomazivati svi oni koji će pristupiti sakramentima krsta, potvrde, svetoga reda te bolesničkog pomazanja. Koptski obred poznaje i blagoslov ženidbenog ulja, no to ulje nije se nikada blagoslivljalo na Veliki četvrtak nego unutar obreda kada bi se slavio sakrament ženidbe.
Zašto se ulje krizme posvećuje, a bolesničko i katekumensko blagoslivlja?
Obnova svećeničkih obećanja
Osim po posveti ulja, Misa posvete ulja jedinstvena je i po tome što prezbiteri, nakon biskupove homilije, obnavljaju svoja svećenička obećanja koja su dali prilikom prezbiterskog ređenja. Ona se obnavljaju na Veliki četvrtak jer toga dana „slavimo godišnjicu spomen-dana kada je Krist podijelio svoje svećeništvo apostolima i nama“ (usp. Rimski misal, 179), to jest, uz to što se danas spominjemo ustanove euharistije, naloga bratske ljubavi, Isusove večere s apostolima, spominjemo se i ustanovljenja sakramenta svetoga reda.
Polaganjem ruku na dan prezbiterskog ređenja prezbiteri „postaju dionici njegove (Gospodinove, op. a.) svećeničke službe:
Oni obnavljaju žrtvu spasenja u njegovo ime, tvojim vjernima priređuju vazmenu gozbu, prednjače ljubavlju, hrane ih tvojom riječju i svetim otajstvima; posvećuju život tebi i spasu braće, nastoje postati slika samoga Krista i postojano svjedočiti ljubav i vjernost tebi (usp. Rimski misal, 180).
Obnovu svećeničkih obećanja rimski obred, do reforme liturgije nakon Drugog vatikanskog sabora, nije poznavao. Taj čin obnove obećanja rimski obred preuzima iz milanskoga. No, što svećenici toga dana ponovno obećavaju biskupu? Nakon što su biskupi izrazili svoj pristanak za obnovu „obećanja što su ih nekoć dali“, biskup svećenike pita:
Hoćete li se tješnje povezati s Gospodinom Isusom i njemu suobličiti odricanjem samih sebe, potvrditi obećanja svete službe što ste ih, potaknuti Kristovom ljubavi, na dan svoga svećeničkog ređenja s radošću dali njegovoj Crkvi?
Hoćete li biti vjerni djelitelji Božjih otajstava po svetoj Euharistiji i drugim liturgijskim činima; hoćete li vjerno vršiti svetu službu naučavanja slijedeći Krista, Glavu i Pastira, bez želje za dobitkom, vođeni jedino revnošću za duše?
Nakon što su prezbiteri obnovili svoja obećanja, biskup, okrenut prema narodu, proslijedi:
Vi pak, predragi sinovi i kćeri, molite za svoje prezbitere: da Bog obilato izlije na njih svoja dobra da bi, kao vjerni službenici Krista – Vrhovnoga svećenika, doveli vas k njemu, izvoru spasenja.
Time se vidi da su prezbiteri, snagom službe koja im je povjerena na ređenju, potrebni molitve svojih vjernika i to samo zato da bi duše, koje su im povjerene doveli „k izvoru spasenja“, odnosno samome Gospodinu. Tako se molitvom i „zatvara“ molitveni krug u kojem svećenici danomice mole za povjereno im stado, a stado pak moli za svoje pastire. A ako su pastiri i stado povezani u molitvi, vrijedi i činjenica da se onda i sve više povezuju u ljubavi. I to ne bilo kakvoj, već onoj koja se daje do kraja i čije značenje možemo pročitati jedino na drvu križa. Obnova obećanja završava biskupovom molbom:
„Molite i za mene: da ostanem vjeran apostolskoj službi što je povjerena meni nevrijednomu te danomice budem među vama sve življa i savršenija slika Krista Svećenika, Dobroga Pastira, Učitelja i sluge sviju“,
te zaključkom:
„Sačuvao nas Bog sve u svojoj ljubavi i sve nas, pastire i ovce, doveo u vječni život.“
Završetkom obnove svećeničkih obećanja sveta misa nastavlja se na uobičajen način, ali tako da se „prije no što biskup rekne Po Kristu i s Kristom“ blagoslivlja bolesničko ulje, a nakon popričesne molitve blagoslivlja se katekumensko ulje, a posvećuje ulje krizme.
Tekst pripremio: liturgičar vlč. mr. sc. Tomislav Hačko