Budi dio naše mreže
Izbornik

Zagreb: Završen 44. Teološko-pastoralni tjedan

Zagreb (IKA )

Rad tjedna završen je okruglim stolom na kojemu su priznati umjetnici predstavili svoja djela sakralne tematike te u razgovoru s teolozima nastojali naći putove suradnje u stvaranju sakralne umjetnosti. Odgovorno se priznalo da postoji puno nesporazuma, te da je Crkva otišla na distancu prema modernoj umjetnosti posljednjih 150 godina. Dr. Josip Baloban izrazio je radost što je KBF tim skupom započeo interdisciplinarnu suradnju s fakultetima i akademijama unutar Zagrebačkog sveučilišta

Zagreb, (IKA) – Okruglim stolom na kojemu su 29. siječnja poslijepodne na zagrebačkoj Šalati naši priznati umjetnici akademici Đuro Seder i Šime Vulas, akademski kipari Kuzma Kovačić i Mile Blažević i dipl. ing. arh. Florijan Škunca predstavili svoja djela sakralne tematike te u razgovoru s teolozima nastojali naći putove zajedničke suradnje u stvaranju sakralne umjetnosti, završen je 44. Teološko-pastoralni tjedan. Akademik Seder istaknuo je da svaki umjetnik kada radi za Crkvu osjeti izazov, odgovornost, ali i izvjesnu nervozu, jer tim zadatkom izlazi pred širu publiku, umjetnik sebe trajno izlaže u sakralnom prostoru. Dodao je da u svaku novu crkvu treba doći novo djelo novog umjetnika koji je rođen u svome stoljeću. Prokomentirao je pri tome da slike u crkvi nisu ukras prostora, nego dio liturgije, medij preko kojeg vjernik komunicira s duhovnom stvarnošću. Na okruglom stolu istaknuta je nužnost suradnje i dijaloga umjetnika, teologa, svećenika i povjesničara umjetnosti u oblikovanju sakralne umjetnosti. U raspravi se moglo čuti i da su mnogi nesporazumi umjetnika i naručitelja nastali zbog njihove razine likovne pismenosti, te je ukazano na potrebu da se na teološkim fakultetima posveti pozornost likovnoj umjetnosti. Rečeno je i da je potrebna međusobna trajna formacija umjetnika i teologa. Istaknuto je također da nam nedostaje svijest da imamo izvanrednih prinosa u sakralnoj umjetnosti te je predloženo da se organizira izložba suvremene sakralne umjetnosti.
Proglašavajući 44. Teološko-pastoralni tjedan zatvorenim, dekan Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dr. Josip Baloban izrazio je radost što je KBF na tome znanstvenom skupu pozvao, ponajprije na dijalog, a istodobno na trajnu suradnju, filozofe, teologe, arhitekte, umjetnike, likovne kritičare, likovne pedagoge i crkveno vodstvo i time, ne samo nagovijestio, već istodobno i započeo interdisciplinarnu suradnju KBF-a s fakultetima i akademijama unutar Zagrebačkog sveučilišta, a sve to, kako je rekao, kako na korist Crkve u Hrvata, tako i za opće dobro u republikama Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Ističući da je specifičnost i cilj kršćanske likovne umjetnosti očitovanje Boga najizvrsnije očitovano u ljudskom obliku i djelatnosti Sina Božjega, Isusa iz Nazareta, dr. Baloban izrazio je želju da slika svojom izazovnom dojmljivošću i umjetničkom vrijednošću potiče kako na molitvu i duboko religiozno raspoloženje tako i na svladavanje zla, nepravdi i izrabljivanja u svijetu u kojem živimo.
Osvrnuvši se na 44. Teološko-pastoralni tjedan na kome se raspravljalo o Crkvi i likovnoj umjetnosti, dr. Baloban istaknuo je da se stalno osjećala svojevrsna napetost između uočavanja problema i mogućeg traženja rješenja tih problema, posebno onda kada je ukazivano na određene promašaje i propuste bilo u gradnji sakralnih objekata, bilo u uređenju liturgijskoga prostora. Ističući da je ostalo dosta otvorenih temeljnih pitanja, dr. Baloban podsjetio je kako je na Tjednu apostrofirano 20. stoljeće kao vijek u kojem se dogodio raskol između Crkve i umjetnosti, te u kojem je osobito religiozna umjetnost nicala izvan Crkve, te se ta umjetnost pretvorila u određenu vrstu sekularne religije. Na Tjednu se, kazao je dr. Baloban, odgovorno priznalo da postoji puno nesporazuma između Crkve i stvaralačkih napora umjetnosti i umjetnika, štoviše, rečeno je da je Crkva otišla na distancu prema modernoj umjetnosti posljednjih sto i pedeset godina. Podsjetio je da je iznesena i teza da ne postoji niti jedan pravac ili umjetnička tendencija koja bi bila nespojiva s kršćanstvom, no, istodobno je rečeno da postoji gotovo nerješiv problem između subjektivnosti umjetnika, koja može postati ekscesom za vjernike i zajednicu vjernika, koja ne može prihvatiti tu subjektivnost, premda ne može artikulirati razloge neshvaćanja te je u tom kontekstu postulirano da subjektivnost umjetnika treba biti stavljena u dijalog s vjerničkom zajednicom. Dr. Baloban istaknuo je i da se ozbiljno raspravljalo o tome može li ateist napraviti sliku religioznog sadržaja i to je pitanje ostalo otvorenim. Isto tako, prokomentirao je dr. Baloban, uočila se nerijetko postojeća diskrepancija između religioznog odnosno kršćanskog sadržaja i likovne forme. S teološke strane, dodao je, jasno je definirana slika svetoga i prostor svetoga, koji su od iznimne važnosti za kršćansku kerigmu, za pastoralno-katehetsku pouku i za liturgijsko slavlje zajednice, koja je više od svakog drugog skupa građanske vrste. U tijeku Tjedna, prema riječima dr. Balobana, bila je nazočna poznata napetost između umjetničke slobode i liturgijskog zahtjeva obrednosti te se plediralo za tezu: Liturgija oslobađa umjetnost od apsolutnosti, a to znači da od umjetnosti očekuje redefiniciju same sebe. Naposljetku, zaključio je dekan KBF-a, priznato je da današnje umjetnosti jesu mjesta metafizičkoga i teološkoga i samim tim su za teologiju izazovne i poticajne, partner u dijalogu i suradnik u zajedničkome društvenom životu.