Biskup Petanjak predslavio misu svetkovine Božića u krčkoj katedrali
Biskup Petanjak predslavio misu svetkovine Božića u krčkoj katedrali / Foto: Biskupija Krk
Krk (IKA)
Središnje misno slavlje svetkovine Božića, 25. prosinca 2020. u krčkoj katedrali predslavio je krčki biskup Ivica Petanjak.
Biskup Petanjak u homiliji je između ostaloga poručio:
„Nakon što smo noćas čuli izvještaj o rođenju Isusovu i dobili zoran opis tog događaja, sad nas Ivan apostol želi uvesti u dubine tog događaja. Želi nam približiti osobu koja se zove Bog i čovjek, kako bismo je što bolje doživjeli, jer ta osoba nije bez razloga došla na ovaj svijet i njezin dolazak je sudbinski vezan za život i spasenje svakog čovjeka.
Ivan se ne zadovoljava samo onime što se vidi, nego se pita što stoji iza toga vidljivoga?
Kad uzmemo u ruke gotov proizvod najčešće nas ne zanima kako je on nastao, od čega je sačinjen, koliko se tu utrošilo vremena, truda, znoja. Kad bismo se pitali, puno toga bismo u životu znali više cijeniti, poštivati, zahvaljivati, a isto tako kad bismo za neke proizvode znali od čega su i kako nastali, najvjerojatnije ih nikad ne bismo u svoje ruke uzeli, u svoja usta stavili, na sebe obukli.
Ivan se pita što stoji iza onoga koji se zove Isus Krist, zašto je došao k nama, što nam želi reći? Ivan se vraća na početak svega i rekao bih, na besplatan način, želi nam odškrinuti vrata kroz koja se ulazi u otajstvo života Boga samoga. Naglašavam tu riječ besplatno, zato što se svake godine troše silne milijarde na to da znanstvenici otkriju što je bilo na početku. Oni bi dali sve na svijetu da otkriju samo jedno jedino: što je na početku svijeta, na početku svemira, kako je nastao, odakle je nastao, jer misle da bi na taj način riješili sva pitanja svijeta i dobili odgovor na sve.
Ivan kaže da na početku svega stoji Riječ, pisana velikim slovom. Ta Riječ je živa osoba.
Ivan je uzeo grčki izričaj Logos. Mi taj Logos prevodimo sa Riječ, jer je ona najbliže značenju Logosa. Logos ima mnoštvo značenja i svaki od tih značenja izriče samo jedan njegov vid. Logos je u isto vrijeme i riječ, i razgovor, i govor, i pripovijest, i razlog, i smisao, i život. …
I ako se hoće skupiti sve to bogatstvo izričaja i značenja, onda je izrazu Logos najbliži naš izraz Riječ zato što je u riječi sadržano sve ono što mi jesmo. Kao što je Bog Riječ, na jedan analogan način smo i mi riječ.
U riječi je sadržan sav čovjek. U riječi je život i smrt, blagoslov i prokletstvo, mir i rat, sloboda i ropstvo, radost i žalost, veselje i tuga, početak i svršetak, smisao i besmisao, volja i bezvolja, optimizam i pesimizam, da i ne, hoću i neću, volim i ne volim, ljubim i mrzim. …
Riječ je sveobuhvatna komunikacija čovjeka, Riječ je Čovjek i Čovjek je Riječ.
Ivan apostol kaže: taj Isus Krist, Mesija svijeta, Spasitelj ljudi, kojeg vi gledate u štali, na slami, s Marijom i Josipom,… Božji je govor ljudima. Božja je riječ vama. To je Bog sam, jer je svaka Božja riječ stvaralačka. Kad Bog progovori nešto nastaje, nešto se stvara, nekog se dovodi u život. To je shvatio jako davno već pisac knjige Postanka. Bog govori i svijet se stvara.
No, evanđelist Ivan i pobliže označava po čemu je to Isus Krist Riječ Božja ljudima. Pa nabraja: ona je stvaralačka – sve postade po njoj, životna – svemu što postade daje život, svjetlo – prosvjetljava druge, dade se upoznati, stvara djecu Božju…
Sve to što je Krist nama i za nas poziv je nama i Božji govor nama da sve to i mi budemo jedni drugima.
Kad mi kažemo da je Isus Krist naš Spasitelj, onda je spasenje puno više nego bivstvovanje, mnogo više nego biti, jer spasenje je pobjeda nad ništavilom. U spasenju dolazi do izražaja sva snaga i moć Riječi.
Nas ni za vrijeme Domovinskog rata nisu toliko bombardirali sa smrću i s mrtvima kao ove godine. Svaka vijest počinje i završava s brojem mrtvih. Što će biti s tolikim mrtvima od kojih se ne možemo ni na jedan civilizirani način oprostiti nego ih se pokapa kao životinje potajno, bez znanja, bez mogućnosti prisustvovanja, bez da vidiš umirućeg po posljednji put. Ide li sve u ništavilo? Hoće li svi ti nestati s lica zemlje kao da nikad nisu postojali? To su ozbiljna životna pitanja.
Što znači za kršćanina reći da vjeruje da Spasitelj njegov živi, da će od mrtvih uskrsnuti, da će zauvijek vječno živjeti. Spasenje je pobjeda svih onih sila koje čovjeku prijete da ga pretvore u ništavilo.
S Isusom Kristom je na svijet došlo spasenje. Došao je Život, Ljubav, Milost, Istina, Put, Milosrđe, Svjetlo.
Zato ćemo ovog Božića više puta slušati ovo evanđelje i svaki put se navraćat na njega i nikada nećemo iscrpsti njegove dubine. Amen.“
S biskupom misu su suslavili svećenici Biskupskog ordinarijata u Krku te krčki župnik vlč. Anton Valković.