Istina je prava novost.

Obred upisa imena katekumena u požeškoj katedrali

Požeški biskup Antun Škvorčević prevodio je u subotu prije Prve korizmene nedjelje, 25. veljače 2023., obred izbora ili upisa imena među izabranike za sakramente kršćanske inicijacije, u požeškoj katedrali.

S pripravnicima za krštenje iz župa Požeške biskupije na obredu su sudjelovali i njihovi župnici i kumovi. Okupljene katekumene u kapeli sv. Ivana Pavla II. biskup je u pozdravu podsjetio da sveto krštenje nije privatni čin te svoj upis među kandidate za slavlje kršćanske inicijacije u vazmenom bdjenju ove godine vrše u požeškoj katedrali, majci crkvi Požeške biskupije, koje predvodi dijecezanski biskup, da bi time označili da će po svetim sakramentima biti primljeni u zajedništvo Crkve. Zahvalio im je što su probuđeni u svom duhu za Boga slijedili njegov poziv na krštenje po kojem će u njihove živote ući Isus Krist i postati njihova sudbina.

Mons. Škvorčević u homiliji je ponajprije upozorio na znakovitost okupljanja u katedrali, u kapeli sv. Ivana Pavla II., koji je prije dvadeset i šest godina utemeljio Požeški biskupiju, uključivši tako tamošnje vjernike u zajedništvo jedne svete, katoličke i apostolske Crkve.

Istaknuo je da ih djelić njegova smrtnog tijela podsjeća da se u njihovom prolaznom i smrtnom tijelu može ostvariti Božja veličina života, ako slijede one čežnje koje je probudio u njima.

Dodao je da su upravo čuli Božju riječ koja nije tek puko čitanje nekog teksta, nego navještaj i proglas onoga što jesu i što će još biti. Poručio je sudionicima slavlja da su čuli ulomke iz Svetog pisma, u kojima je zabilježena Božja istina oduvijek o ljudima.

Upozorio ih je da prvo čitanje iz Knjige Postanka predstavlja ono što je Bog na prapočecima svijeta i čovječanstva ostvario, pokrenuvši sve u postojanje. Istaknuo je da se stvaranje na svoj način događa i danas, podsjetivši nazočne na čudesnu činjenicu njihove pojave na ovom svijetu kao jedinstvenih i neponovljivih osoba, čemu nisu mogli ništa pridonijeti, nego je ona čisti Božji dar. Kazao im je da je svaki od njih Božji projekt upisan u njihov duh, nevidljivu i neuhvatljivu ali stvarnu dubinu bića koju iskustvom dohvaćaju, te se na njima Božji naum još treba cjelovito ostvariti, ali samo uz njihovu suradnju. Iza postojanja svake osobe stoji Bog koji je ljubav, te on sigurno nije pogriješio kad ju je stvorio, ali one mogu pogriješiti opredjeljujući se za život bez njega ili čak protiv njega, istaknuo je požeški biskup.

Na temelju naviještenog izvještaja iz Knjige postanka, govorio je o čovjeku kojega je Bog stvorio kao slobodno biće. Sloboda je nevidljiva ali stvarna sastavnica ljudskog duha od kojeg on živi, po kojoj se opredjeljuje u svom djelovanju i po kojem je prvenstveno slika Božja. Za razliku od Boga koji je ničim uvjetovana sloboda jer u njegovu biću nema nikakve prisile, naša ljudska sloboda je uvjetovana, napastovana, te može biti zavedena i prevarena od Zloga, kojeg prvo čitanje naziva Zmijom a naviješteno Evanđelje Napasnikom, Đavlom.

Govoreći o Napasniku kao nevidljivom i neuhvatljivom biću, biskup Škvorčević je podsjetio da on šapće slobodi pojedinca da se opredijeli sam za sebe, zatvori u svoju sebičnost, za ono malo kruha što može stati u njegov želudac, i tako postane izgubljeno biće. Drvom spoznanja dobra i zla, o kojem je govorilo prvo čitanje, slikovito je uprizorena čovjekova savjest, kroz koju prolazi granica između dobra i zla što ju je postavio Bog.

Biskup je upozorio da je žena u prvom čitanju posegnula za zabranjenim voćem i pojela ga te ga dala i mužu i da se na taj način nije otrovala u želucu nego u srcu, osudivši se na smrt. Slika je snažna, jer hranom kojom čovjek puni svoj želudac prima snagu za biološki život, a opredjeljujući se za ono što je protivno Bogu i životu, čovjek unosi u svoj duh smrtni otrov za svoju neponovljivu i jedinstvenu osobu, od kojeg ga može izliječiti samo Bog. Pozvao je katekumene da pred izazovom vlastite slobode i zla imaju trajno pred očima Isusov primjer, koji predstavlja naviješteno Evanđelje te se odupru Napasniku njegovom snagom.

Naime, nakon četrdeset dana posta Isus je ogladnio te mu pristupa Napasnik, sugerirajući mu da je moćan pretvoriti kamenje u kruh. Isus se odupire pokušaju da ga Zli svede na materijalno, podsjećajući da čovjek ne živi samo o kruhu, nego od svake Božje riječi. Potom je Napasnik nastojao Isusa navesti da učini ono po čemu će ljudima očitovati svoju moć i slavu, da se pokaže na taj način velikim, da svede sebe na ono što on može, isključivši Boga iz svoga djelovanja.

Mons. Škovrčević je ustvrdio da Napasnik zavodi upravo time što uvjerava čovjeka u vlastitu samodostatnost, da mu ne treba Bog, zatvara ga u njega samoga, ostavljajući ga na kraju u njegovu bespomoćnom, smrtnom stanju. Čovjek ne može spasiti samoga sebe, nego se to može dogoditi po drugome, po Bogu kojem treba otvoriti sav svoj život da on u njem ostvari svoj naum. Biskup je ustvrdio da je upravo to Isusov put, i da vjerom u njega i životom ljubavi izlazi iz vlastite zatvorenosti, postaje dionik njegov moći, snažan za oduprijeti se zamkama Zloga, pobjednik s njime nad zlom i smrću, koju je ostvario predanjem u smrt za ljude.

Istaknuo je da se nitko drugi na zemlji osim Krista nije usudio za sebe reći: „Ja sam Put i Istina i Život“, te da je oblikovanje slobode i ponašanja po Isusovu modelu najbolja i najuspješnija životna formula.

Poželio je katekumenima da bude blagoslovljeno sve što će učiniti u pripravi za sakramente kršćanske inicijacije, i da njihovim primanjem postanu dionici Isusove jakosti, pobjednici u nemoćima, da po djelu koje će on u njima ostvarivati obdari hrvatsku domovinu novom ljepotom i snagom.

Potom je u obredu izbora primio kandidate među izabranike za sakramente kršćanske inicijacije, a prepošt Stolnog kaptola sv. Petra preč. Ivica Žuljević upisao je njihova imena u Knjigu katekumena.

Na svršetku obreda biskup je poručio kandidatima da svake korizmene nedjelje učine novi korak u svojim župnim zajednicama kako to predviđa Red pristupa odraslih u kršćanstvo i dopuste Bogu da bude sve veći u njima i oni u Njemu. Zaželio im je da marljivo i zauzeto svjedoče sebi i Bogu što žele biti, ne površno i djelomično, što ni u odnosu s Bogom ne može nikoga ispuniti. Prisutnim svećenicima zahvalio je za sudjelovanje na slavlju, jer su na taj način posvjedočili katekumenima da nisu sami na putu priprave za svete sakramente, nego da ih uz njihove kumove i obitelji prati i cijela župa.