Istina je prava novost.

Predstavljena knjiga „Svjedok Stepinčeva glasa svetosti“

Knjiga postulatora kauze bl. Alojzija Stepinca mons. dr. sc. Jurja Batelje „Svjedok Stepinčeva glasa svetosti. Prinosi za životopis biskupa Dragutina Nežića uz 75. obljetnicu njegova služenja Crkvi u Istri“ predstavljena je u nedjelju 6. veljače u župnoj crkvi u Krašiću u sklopu devetnice za Stepinčevo.

Uz autora, knjigu su predstavili sisački biskup Vlado Košić i povjesničarka prof. dr. Agneza Szabo.

Biskup Košić ocijenio je da je ta knjiga velik doprinos za kanonizaciju bl. Alojzija Stepinca jer je biskup porečko-pulski mons. Dragutin Nežić (1908.-1995.), rodom iz Jastrebarskog, izravni svjedok svetosti našeg blaženika. „Bio je naime njegov suradnik, kao ceremonijar vodio je osobni Dnevnik nadbiskupa Alojzija Stepinca, a osobito kao duhovnik u Nadbiskupskom bogoslovnom sjemeništu u Zagrebu, i to od 1941., dakle za vrijeme Drugog svjetskog rata kada je bio njegov pratitelj u mnogim pothvatima; bio i svjedok sramotnog suđenja 1946. godine. Naime, nalazio se u pratnji apostolskog nuncija Josepha Patricka Hurleya koji je svaki dan dolazio na suđenje, a potom i u njegovoj pratnji nakon osude išao je u posjet našem svetom blaženiku 14. listopada 1946. godine. Pritom moram odmah istaknuti kako je on opisao taj susret: nadbiskup je pred nuncijem izjavio da je spreman ne samo 16 nego ako treba i 60 godina biti u zatvoru za slobodu vjere svoga voljenoga hrvatskog naroda. Ali je pritom izrekao i jedno proročanstvo: možda još sto godina naš se narod neće osloboditi tog zla. I mi danas, kad smo se formalno oslobodili komunističkog režima, osjećamo i znamo da se stvarno nismo oslobodili njegova zla koje je posijao. Upravo u toj borbi do pobjede vodi nas, nadahnjuje i štiti naš sveti blaženik. Na kraju susreta nuncij je kleknuo pred nadbiskupa i traži njegov blagoslov, a potom je nadbiskup kleknuo pred nuncija i tražio njegov blagoslov uime Pape. Toliko je naš sveti blaženik volio i poštivao Papu. Zanimljiva mi bijaše primjedba da je čitajući nuncijevo izvješće o tome papa Pio XII. zaplakao“, rekao je biskup Košić.

Istaknuo je da je uloga mons. Nežića velika jer je bio neposredni svjedok Stepinčeve svetosti. „Kada je 1960. i formalno postao porečko-pulskim biskupom (od 1947. bio je administrator), svoj biskupski grb protumačio je među ostalim ovako: ‘U sredini tog zlatnog prostora je veliki srebrni ljiljan = kard. Alojzije, čiji sam bio svećenik, kad sam poslan na službeno upravljanje Istre.’ Evo, koliko je biskup Nežić poštovao kardinala Stepinca“, istaknuo je sisački biskup. Podsjetio je da je i sam biskup Nežić proživljavao progone poput Stepinca. Gdje god su mogle, jugoslavenske vlasti su njemu i njegovom svećenstvu te vjernicima pravile probleme, nametale kazne, zatvarale ih i sl. Biskup Nežić nastupio je u Istri kao administrator upravo nakon nasilne smrti bl. Miroslava Bulešića 1947. godine. Spomenuo je da je 1952. biskup Nežić u Puli preslušavan pet dana, ukupno 26 sati jer se protivio svećeničkom udruživanju u CMD preko čega je vlast željela upravljati katoličkim klerom.

Biskup Košić osvrnuo se i na dio knjige u kojemu se govori o suradnji zasužnjenog kardinala Stepinca i biskupa Nežića. „Kardinal se divio odlučnosti i stavu dr. Nežića“ – u odnosu na zabranu svećenicima da sudjeluju u CMD-u, kaže se u tom odlomku. U tom dijelu objavljena su i tri pisma koja je kardinal iz zatočeništva u Krašiću pisao mons. Nežiću u kojima najviše govori o Dnevniku koji su bespravno komunisti oduzeli Nadbiskupiji kad je on bio u Lepoglavi. Mons. Ivandija je zato završio u zatvoru. Kardinal zamjera mons. Nežiću što ga nije poslušao i spalio njegove dnevnike te ga zadužuje da ih vrati kad to bude moguće. Radi se o pet svezaka Dnevnika koji je zapravo kronika koju je pisao čak i sam Nežić a po nalogu nadbiskupa no koju je UDBA devastirala nakon što ju je zaplijenila. Problem zašto se ne objave dnevnici bl. Alojzija Stepinca je u tome, kako kaže mons. Batelja, što bi trebalo prije ustanoviti autentičnost cjelovitog teksta koji je UDBA promijenila izostavljajući i dodajući razne dijelove tako da je taj tekst ovakav neautentičan, pojasnio je biskup Košić.

Sisački biskup osvrnuo se i na poglavlje „Biskup Nežić na meti javnog tužitelja Jakova Blaževića“.

„Dana 26. svibnja 1993. Vjesnik je objavio razgovor koji je novinar Darko Pavičić vodio s biskupom mons. Dragutinom Nežićem, na što se uznemirio Jakov Blažević, koji je napisao pismo biskupu porečko – pulskom u miru. Biskup Nežić Alojzija Stepinca nazvao je ‘prezaslužnim likom’. Na to mu je 31. svibnja 1993. uputio pismo drug Jakov Blažević, bivši javni tužitelj NRH, a mons. Nežić mu je 6. lipnja 1993. odgovorio. On je to učinio u maniri kurtoazne ljubaznosti, ali ipak nije propustio ispovjediti svoju vjeru u Krista na što je pozvao i samog adresata. Slijedi i prepiska Jakova Blaževića i prof. Bonaventure Dude koji je i bivšeg javnog tužioca spomenuo kao potencijalnog svjedoka u procesu beatifikacije Alojzija Stepinca. Zanimljiv je razgovor autora Batelje s dr. Josipom Hrnčevićem u kojem on jasno kaže: ‘Pa što vi mislite? Da je došao netko i rekao da mu je Stepinac spasio život, pa taj bi uništio proces!’ A on je bio za vrijeme suđenja nadbiskupu Stepincu državni javni tužitelj NFRJ. Dakako, osobito su u ovoj knjizi zanimljivi razgovori dr. Batelje s Jakovom Blaževićem 1993.-1995. god., njih pet a na koje je mons. Batelju potaknuo upravo mons. Nežić. Zanimljivo mi je bilo pročitati kako je kardinal Franjo Kuharić znao sve o tome i redovito, kad je znao da je mons. Juraj Batelja otišao Josipu Blaževiću, kako su svjedočile redovnice u Nadbiskupskom dvoru, odlazio u kapelicu moliti se na tu nakanu“, rekao je na predstavljanju biskup Košić zaključivši da iz svega jasno izbija lik pastira Dragutina Nežića koji je kao svjedok o svetosti Alojzija Stepinca nezaobilazan i zato i te kako važan.

Prof. dr. Szabo detaljno je predstavila povijesne okolnosti u kojima su živjeli kardinal Stepinac i biskup Nežić.

Autor mons. Batelja kazao je da je osobit naglasak u knjizi stavljen na svakodnevnu prisutnost dr. Nežića na montiranom sudskom postupku protiv nadbiskupa Stepinca. „Sigurno nije znao ono što su mnogi oko njega naslućivali. O tome mi je Nedo Milunović, sudac istražitelj nadbiskupa Stepinca, rekao: ‘Što se uzrujavate, došao Befel (nalog) iz Moskve u Beograd, iz Beograda u Zagreb, i mi smo to izvršili!’ Sveta Stolica je taj postupak nazvala ‘l’insalata russa’ – ‘ruska posla’. General Ion Mihai Pacepa, najviše rangirani pripadnik tajne policije Sovjetskoga Saveza, svjedoči: ‘Godinama kasnije saznao sam od svoga jugoslavenskog kolege Silvija Gorenca [šef jugoslavenske Udbe] da je Stepinčev montirani sudski postupak priredio Andrey Vyshinsky, stari obavještajac koji je radio na tajnom zadatku kao javni tužitelj tijekom Staljinovih velikih čistki. Tri godine nakon tog [Stepinčeva] suđenja Vyshinsky je postao ministar vanjskih poslova Sovjetskog Saveza’. Njega je Staljin početkom rujna 1946. poslao u Zagreb radi pripreme sudskog procesa protiv nadbiskupa Stepinca. Mržnja komunističkih vođa prema papi Piju XII. i kardinalu Stepincu proizašla je iz činjenice da su obojica prozreli pogubnu i protubožju ideologiju nacizma i komunizma i obojica su se borila protiv njih. Za tu borbu ne ide se u pakao, nego u slavu neba“, rekao je mons. Batelja.

Pojasnio je da se u knjizi češće govori o suđenju koje je Komunistička partija montirala protiv nadbiskupa Stepinca, a najintrigantnijim dijelom ocijenio je onaj o Jakovu Blaževiću koji je bio javni tužitelj FRH. „Blaževićev pomirbeni stav prema bl. Stepincu pred smrt uistinu je u kontrastu s grubim Blaževićevim stavom prema optuženom nadbiskupu kojemu je jednom rekao: ‘Pravite se kao Krist koji je doveden pred sud Pilata!’ Uistinu, evanđeoski i svetački kompliment! Nije prvi put da progonitelj uviđa svoju zabludu i obraća se zagovorom svoje žrtve“, prokomentirao je mons. Batelja.

Spomenuo je da je godine 1988., 11. kolovoza, bračni par Blažević, Jakov i Vera r. Gerovac, pohodio sakralnu baštinu u Senju. Ulazeći u izložbeni prostor, Jakov Blažević se okrenuo prema bogoslovu Tomislavu Rogiću, danas šibenskome biskupu, koji je prodavao ulaznice, upitavši ga: ‘Jesi li položio apologetiku?’ Mladi je student odgovorio: ‘Nisam jer tog predmeta više nema’. Nato će Blažević: ‘Pa kako ste to mogli ukinuti, pa to vam je najvažnije’. Blažević je taj predmet učio u gimnaziji u Gospiću. Apologetika poučava kako naviještati Evanđelje nevjernicima i kako ga braniti od heretika. U spomen-knjigu sakralne zbirke Blažević je zapisao i ovo: ‘Pameti i civilizacije nikad dosta’, iznio je mons. Batelja.

Govoreći o biskupu Dragutinu Nežiću, mons. Batelja istaknuo je da je on znao da su svećenici ogledalo Crkve i zato je svu brigu posvetio malom Dječačkom sjemeništu i teološkoj školi u Pazinu te metropolitanskom sjemeništu u Rijeci, a bio je spreman svoje bogoslove poslati na studij u Zadar. Za službe u tim ustanovama odvajao je najbolje svećenike. Bio je svjestan da ispravna formacija vodi do odgovornog života u svećeništvu. Štitio je svoje svećenike pred komunističkim progonom i utjecajem bezbožnih udruženja, korio ih je u slabostima, ispravljao u propustima, okupljao na mjesečne i godišnje sastanke i s njima obavljao duhovne vježbe. Bio im je brat, otac, pastir, biskup. Bio je u školi Drugoga vatikanskog koncila. Sadržaj ove knjige potvrđuje da je i u toj školi bio izvrstan đak, primijetio je mons. Batelja.

„Život biskupa Nežića odvijao se i u vremenu Hrvatskoga proljeća koje je svoju kulminaciju imalo 1971. godine. U javnosti su se izvikivali politički zahtjevi za većom samostalnošću SR Hrvatske. Znamo da se Crkva nije dala uvući u te političke igre, ali se s čuđenjem i neodobravanjem 50 godina poslije možemo prisjetiti žrtava koje je Tito prouzročio šaljući policiju i vojsku na hrvatsku mladež, studente i intelektualce. Osobno sam blagoslivljao stanove vrhunskih hrvatskih intelektualaca i pjesnika koji su izbačeni s radnih mjesta i koji su ostali bez ikakvih redovitih izvora prihoda. Istodobno, ondašnji doušnici, režimski i partijski trabanti, danas se busaju u prsa svojim navodnim doprinosom Hrvatskom proljeću, a ni riječi o brutalnosti Titove policije nad nevinim građanima“, rekao je mons. Batelja.

U predstavljanju mons. Batelja spomenuo je da, premda je došao iz unutrašnjosti Hrvatske, biskup Nežić je na svojevrstan način pridonio povezivanju Istre s maticom zemljom. Spomenuo je dva primjera: „Slovenske su željeznice u vlastitom interesu upravljale željezničkim prugama u Istri. Kad su ukinule prugu između Rovinja i Kanfanara, biskup Nežić je proslijedio saveznim i republičkim vlastima brzojav s oštrim prosvjedom protiv toga čina čije su posljedice bile na štetu hrvatskih ljudi i gospodarstva. Istom ljubavlju za opće dobro on je javno zamolio svoje svećenike i vjernike da podupru i pridonesu materijalna sredstva za izgradnju tunela kroz Učku kako bi se hrvatski narod u Istri čvršće povezao s ostatkom zemlje. Rodoljubna misao biskupa Nežića vidljiva je i po njegovoj ljubavi prema glagoljici, svecima, zaštitnicima biskupija i župa u Istri te istančanim osjećajem za povijest kojim je čuvao vlastitost biskupija porečke i pulske i narod u vjeri i nacionalnoj svijesti“.

Predstavljanje je zaključio izjavom biskupa Nežića, primijetivši da što je rekao o bl. Alojziju Stepincu vrijedi i za sveukupnost njegova svećeničkog i biskupskog rada: „Još za vrijeme života sluge Božjega Alojzija Stepinca nastala je o njemu fama sanctitatis [glas svetosti] kod vjernika, a nakon njegove blažene smrti još je više porasla, naročito zbog trpljenja koja je za katoličku vjeru i za Crkvu kroz nekoliko decenija podnio u junačkom stupnju. Ja sam svjedok takvog glasa svetosti: po viđenju i čuvenju. Već sam naprijed obrazložio da je sluga Božji u herojskom stupnju vjeru očitovao, po vjeri živio. Nisam čuo niti doživio osobno slučaj da bi sluga Božji nešto učinio ili rekao što bi bilo u suprotnosti s herojskim vršenjem kreposti vjere“.

Sudionike predstavljanja na početku je pozdravio domaćin župnik Ivan Vučak.