Svečana večernja uoči Cvjetnice: Ne žalostiti se nego biti ponosni jer nam naš Bog ništa nije uskratio nego nam je sve darovao
FOTO: Dubrovačka biskupija
Dubrovnik (IKA)
Svečana večernja uoči Cvjetnice – Nedjelje muke Gospodnje molila se pred oltarom Gospe od Porata u katedrali Gospe Velike u Dubrovniku u subotu, 4. travnja, a molitvu je predvodio dubrovački biskup Mate Uzinić.
Uz dubrovačkog biskupa u molitvi su sudjelovali katedralni župnik don Marin Lučić i katedralni kapelan don David Marjanović, iza kamera su im se pridružili generalni vikar don Hrvoje Katušić i voditeljica katedralnog zbora Maja Marušić, a u online prijenosu brojni vjernici.
„Veliki tjedan pred nama razmišlja žalosna otajstva, ali on nas ne treba učiniti žalosnim nego ponosnima jer naš je Bog – Bog koji nam ništa nije uskratio, sve nam je darovao“, kazao je na početku dubrovački biskup te pozvao sve da u molitvu uključe nakane svih koji se u molitvu preporučuju, sve one za koje osjećaju da trebaju moliti te „cijelu ovu situaciju koju živimo mi i cijeli svijet s nama“. Posebice se molilo za pomorce na brodovima koji zbog ove situacije ne mogu pristati u luku i stići svojim domovima.
Pred pokrivenim križem pjevali su se i molili himan, psalmi, hvalospjev, pročitano je kratko čitanje (1 Pt 1, 18-21) a molitva vjernika Prve večernje iz časoslova dopunjena je aktualnim zazivima. Sve je zaključeno pjevanjem Isusove molitve Oče naš.
U prigodnom nagovoru biskup Uzinić je govorio o tome kako nije lako razumjeti zašto su Isusa ubili, a on je prošao zemljom čineći dobro. „Ni prvoj Crkvi to nije bilo jasno ni razumljivo osobito jer su i sami učenici do samog kraja očekivali da će projekt Isusa iz Nazareta, kojem su oni dali svoje povjerenje jer su vjerovali da je on doista Krist, Mesija, imati sasvim drukčiji završetak“, kazao je biskup. U prvo vrijeme njihov odgovor o razlogu Isusove smrti se svodi na dvije stvari: prvo da je razlog za to isprazan način života koji su nam namrli naši očevi, a drugo da je zato Isus morao platiti najvišu cijenu.
Ti odgovori bude i nova pitanja: koji je to isprazan način života koji su nam namrli naši oci, te zašto i kome je bila potrebna takva cijena.
Odgovor na oba ova pitanja je sličan, uklapa se u jednu cjelinu. „U biblijskom kontekstu odgovor na prvo pitanje o ispraznom načinu života koji su nam namrli naši oci je razmišljanje koje su imali Isusovi suvremenici, a i mi često dijelimo to mišljenje, a to je da mi možemo na neki način zaslužiti milost Božju, da možemo podmititi Boga svojim žrtvama, svojim zlatom i srebrom. I baš zato što smo tako mislili i mislimo bila je potrebna takva i tolika cijena koja je jedina sposobna razuvjeriti nas od takvog promišljanja i pokazati nam, objaviti nam koliko je naš Bog drugačiji, da on nije Bog kojeg je moguće kupiti niti ga je potrebno kupiti. Da je to Bog koji nas ljubi tako i toliko da nam je u svojoj ljubavi spreman bio sve dati, da nam ništa nije mogao uskratiti, pa čak i svog vlastitog sina kojeg je predao, iz ljubavi prema nama, u smrt da bi nam pokazao kako i koliko nas voli“, objasnio je dubrovački biskup.
Kao odgovor na pitanje razloga ovakve Isusove smrti stoje dva potpuno suprotstavljena shvaćanja Boga, a kao posljedica toga i shvaćanja i razumijevanja čovjeka, religije i vjerskih institucija, pa i društva u kojem kao vjernici živimo. „Isus je bio ubijen i morao je biti ubijen jer ljudi nisu mogli prihvatiti njegov pogled na Boga, na čovjeka, vjeru, društvo… I ubijen je, dao se ubiti, zato da bi oni mogli konačno shvatiti Božji pogled na sebe, nas, vjeru, društvenu zajednicu“, ustvrdio je biskup Uzinić.
Objašnjavajući dalje ta promišljanja kazao je kako su ljudi navikli na sliku Boga pravde, Boga koji kažnjava ljude ako nismo napravili ono što je dobro, a nagrađuje ako su napravili dobro. A Isus je objavljivao Boga koji ljubi, oprašta, spašava. Ljudi to nisu razumjeli. „Prihvaćanjem križa Isus je želio nama ljudima pomoći da to konačno razumijemo“, istaknuo je biskup Uzinić. „Ljudi su navikli u svom pogledu na ljude, čovjeka davati važnost onima koji su najveći, najsnažniji, najbogatiji, najslavniji a Isus je želio pokazati da nije u tome vrijednost. Isus je želio pokazati da su najvrjedniji oni koji su najmanji, najsiromašniji, najslabiji, najbezvrjedniji… Nisu ga razumjeli. Zato je Isus prihvatio križ da bi na svom primjeru pokazao što to znači.“
Nadalje je biskup kazao kako su ljudi navikli na religiju i vjerske institucije koje se koncentriraju na žrtve i prinose pokušavajući umilostiviti Boga, navikli su na jake, snažne vjerske institucije. „Isus je želio pokazati da u tom nije veličina, želio je pokazati da se Bogu može klanjati u duhu i istini. Želio je pokazati da je njegova zajednica najveća kad je skromna, kad je malena, kad je neznatna i tako može doći do svakog, i najmanjeg čovjeka.“
Nastavio je i kako su ljudi navikli na društvo u kojem manji služe većima. Isus je želio obratno, društvo u kojem veći služe manjima, kazao je biskup te objasnio to na primjeru Isusovog pranja nogu učenicima na Veliki četvrtak.
„Ljudi nisu razumjeli. Jer nisu razumjeli razapeli su ga. A on se i dao razapeti da bi oni mogli razumjeli“, rekao je dubrovački biskup i dodao kako ljudi, a to smo i ti i ja, nisu bili svjesni da su mu tako omogućili pokazati da njegovo služenje može ići i dalje od pranja nogu učenicima, do najveće žrtve i najsavršenijeg oblika ljubavi u polaganju svog života za prijatelje svoje.
Postavljajući na kraju pitanje je li Isus htio biti razapet biskup Uzinić je ustvrdio da „on nije želio križ, ali ga je prihvatio“ te je nastavio objašnjavati zašto je Isus križ morao prihvatiti. „Jer da ga je izbjegao doveo bi u pitanje sve što je govorio i činio. Da nije prihvatio križ morao bi se odreći svog pogleda na Boga i čovjeka, vjeru i religiju, društvo… On to nije mogao učiniti jer bi to značilo da je promašio svoje poslanje, da je izdao samoga sebe. Zato je Isus morao prihvatiti križ i smrt.“
Mi smo ovih dana pozvani žalostiti se zbog Isusove smrti, dodao je biskup te kazao da zapravo svi trebamo biti ponosni što vjerujemo u Boga koji je bio spreman napraviti, i to je uvijek spreman ponovo napraviti, ono što je Bog u Isusu napravio za nas i naše spasenje. „Nitko nema takvog Boga, ne može ga imati.“
Od Isusa i njegove smrti pozvani smo učiti kako živjeti, ne žalostiti se „nego učiti kako živjeti“. „I kako, prihvaćajući njegov pogled na Boga, čovjeka, svijet, društvo, Crkvu već sad postajati sinovi i kćeri uskrsnuća u različitim životnim situacijama uključujući i ovu koju sa cijelim svijetom prolazimo“, poručio je biskup Uzinić.
Svaka životna situacija je na svoj način izazovna i traži od nas, želimo li biti Isusovi učenici, da napravimo „ono temeljno opredjeljenje za Isusov pogled na Boga, ljude, vjeru kojoj pripadamo i koja se uvijek treba na njegovom primjeru korigirati želi li ostati njegova“, kazao je biskup te primijetio kako se lako pretvorimo u one koji Isusa danas odbacuju, osuđuju, pa možda i ubijaju. „Zato je važno da se ‘resetiramo’ ponovo gledajući njegov primjer. I da usvojimo njegov pogled na društvo koje smo, pa i u ovom kontekstu i i zato je ovo odricanje, pozvani graditi, služiti u njegovo ime i surađivati sa svima drugima, i tom, gledajući njega i njegov primjer, davati svoj posebni kršćanski pečat.“
Na kraju je biskup svima poželio blagoslovljen ulazak u Veliki tjedan kako bi nakon toga bez obzira na okolnosti susreli Krista uskrsloga i imali sretan Uskrs.