Budi dio naše mreže
Izbornik

Papa: Odgovornost i umjerenost umjesto kulture odbacivanja

Vatikan (IKA)

Papa Franjo primio je 3. svibnja u audijenciju sudionike susreta koji se, u organizaciji Dikasterija za promicanje cjelovitoga ljudskog razvoja, održava u Vatikanu na temu „Rudarska industrija za opće dobro“, a na kojemu su se okupili predstavnici kompanijâ, lokalnih zajednica, Crkvi i vjerskih zajednica iz cijeloga svijeta, javlja Vatican News.

Rudarska industrija, kao svaka gospodarska aktivnost, nameće niz etičkih pitanja, važnih za Crkvu i u učiteljstvo pape Franje koji je više puta, od samoga početka svojega papinstva, a poslije i u enciklici Laudato si’ istaknuo vidike povezane s okolišem, s pravima lokalnih zajednica, te sa središnjim položajem osobe koji ta tema podrazumijeva.

Tako je i danas, u govoru upućenom sudionicima susreta o rudarskoj industriji, koji je organizirao Dikasterij za promicanje cjelovitoga ljudskog razvoja, papa Franjo izrazio zadovoljstvo prije svega temom tog susreta koja glasi „Rudarska industrija za opće dobro“, a obuhvaća čestiti, hrabri, bratski dijalog, u svrhu općega dobra, među odgovornima u kompanijama i predstavnicima zajednica zainteresiranih za rudarske aktivnosti, koji su se okupili na skupu. To je važan korak naprijed na putu napretka, napomenuo je Papa te izrazio nadu da će takav dijalog postati pravilo, a ne iznimka.

Polazeći od temeljne pretpostavke, odnosno od promjene obrasca u svim gospodarskim aktivnostima, uključujući i rudarskima, jer samo tržište – prema Papinim riječima – ne može zajamčiti cjeloviti ljudski razvoj, društveno uključivanje i zaštitu okoliša, Sveti je Otac napomenuo da je slabo stanje našega zajedničkog doma uglavnom posljedica gospodarskoga uzora koji se predugo prati.

Riječ je o štetnom modelu, usmjerenom na profit, s ograničenim obzorom i utemeljenom na iluziji neograničenoga gospodarskog rasta, istaknuo je Papa. Iako smo često svjedoci katastrofalnoga utjecaja na prirodni svijet i na život ljudi, još uvijek se opiremo promjeni. Ekonomska moć i dalje opravdava sadašnji svjetski sustav u kojemu prevladavaju špekulacija i traženje financijskih prihoda, koji zanemaruju svaki kontekst i posljedice na ljudsko dostojanstvo i na okoliš.

Rudarske bi aktivnosti trebale biti u službi čitave ljudske zajednice, jer, prema riječima Pavla VI. u enciklici Populorum progressio, Bog je Zemlju dao na korištenje svim ljudima. Važno je stoga – napomenuo je papa Franjo – u rudarskim aktivnostima na povlašten način uključiti lokalne zajednice, s njihovim viđenjima i njihovim rješenjima. Pritom je spomenuo domorodačke stanovnike Amazonije, te – kako je rekao – lijepe i krhke zajednice od kojih možemo mnogo naučiti, a koje su, naprotiv, primorane napustiti svoju zemlju zbog ekstraktivne industrije.

Osim toga, rudarska bi industrija trebala biti u službi ljudskoga bića, a ne obratno; ne bi ga smjela iskorištavati budući da je svaka osoba dragocjena u Božjim očima, a njezina su ljudska prava sveta. Pozornost prema zaštiti i blagostanju osobâ obuhvaćenih rudarskim aktivnostima, kao i poštovanje temeljnih ljudskih prava članova lokalnih zajednica, i onih koji brane njihova prava, načela su o kojima se ne pregovara. Nije dostatna samo društvena odgovornost poduzeća. Moramo zajamčiti da će rudarske aktivnosti dovesti do cjelovitoga ljudskog razvoja svake pojedinačne osobe i cijele zajednice, primijetio je Papa.

U posljednjoj je misli, upućenoj predstavnicima rudarske industrije, članovima zainteresiranih zajednica i predstavnicima Crkve i vjerskih zajednica iz cijeloga svijeta, okupljenima na skupu, papa Franjo istaknuo važnost cirkularnoga modela proizvodnje i potrošnje, s pogledom uvijek upravljenim na budućnost zajedničkoga doma. Navodeći brojne misli iz enciklike Laudato si’ i iz Pastoralnoga pisma biskupa Latinske Amerike o ekstraktivnim aktivnostima, Papa je istaknuo da je u rudarskoj industriji potrebno potaknuti razvoj cirkularnoga gospodarstva koje će primijeniti kriterij umjerenosti i promicati ponovnu uporabu i recikliranje, umjesto proizvodnje otpada i potpore logici konzumerizma.