Istina je prava novost.

Teolog Kevin Conway u Retfali održao predavanje o šabatu – danu odmora za brak i obitelj

Zajednica bračnih parova retfalačke Župe Uzvišenja Svetoga Križa u Osijeku ugostila je 27. veljače 2024. protestantskog teologa dr. sc. Kevina Conwaya, predavača u evanđeoskim školama u zapadnoj i istočnoj Europi, koji je izlagao o temi „Šabat – dan odmora za brak i obitelj“.

Sudionike večernjeg susreta bračnih parova domaćinski je pozdravila Valentina Pavić. Susret je molitvom započeo župnik Ivan Jurić. Izrazio je dobrodošlicu i predstavio gostujućeg bibličara iz Budimpešte, člana Evanđeoske pentekostne Crkve, i njegovu suprugu Rahelu.

Bibličar Conway rođen je u SAD-u. Doktorat iz biblijskih znanosti stekao je na Sveučilištu u Cambridgeu, a prethodno je magistrirao hebrejsku i grčku biblijsku egzegezu te diplomirao menadžment znanosti i matematike.

Nakon molitvenog poticaja, Conway je na hrvatskom jeziku pozdravio okupljene. Izrazio je radost zbog boravka u Osijeku gdje je vanjski suradnik Evanđeoskog teološkog veleučilišta (predavač Novog zavjeta). Izlaganje o temi sabata (šabata) održao je na engleskom jeziku, uz prevođenje na hrvatski jezik prof. Marka Šteke.

Predavač je govorio o svetom danu mirovanja bitnomu za kršćansko življenje vjernika. „Znate li što znači označava riječ šabat (hebr. shabbāt), u prijevodu subota? Znači broj sedam, dakle puninu, ispunjenje“, pojasnio je na početku.

„Promislimo, što mogu raditi na šabat, a što ne bih trebao raditi? Šabat je naša svrha jer Bog nas je stvorio kako bismo iskusili njegov šabat. Kada pogledate na Božje stvaranje sve ukazuje na šabat“, dodao je.

Conway je podsjetio da „Isus kaže u Novom zavjetu (Mk 2, 23 – 28): ‚Subota je stvorena radi čovjeka, a ne čovjek radi subote. Tako, Sin Čovječji gospodar je subote!‘ Uzbudljivo je da je šabat stvoren da bismo uživali“, kazao je.

Potom se osvrnuo na prvi izvještaj o stvaranju u Knjizi Postanka. „Sve je tamno, kaotično, Bog Otac donosi svjetlo (1, 1 – 5), red i šestoga dana (1, 27): ‚Na svoju sliku stvori Bog čovjeka‘, a sedmoga počinuo je Bog. Šabat može značiti počivati, odmoriti se, stati. Bog je stao. Stvoreni smo, muško i žensko, na sliku Božju, ispunjeni smo, ispunili smo svoju svrhu, i sedmoga dana, stvoreni na Božju sliku, trebamo oponašati Boga Oca, stati“, istaknuo je.

Uz navođenje redaka biblijskih knjiga (od stvaranja, zakona, proroka do Evanđelja i Djela apostolskih) o šabatu, rekao je to pokazuje koliko je šabat važan.

Šabat je stvoren za nas iz Božje ljubavi prema čovjeku

„U drugom poglavlju Knjige Postanka (2, 1 – 3): ‚Tako bude dovršeno nebo i zemlja sa svom svojom vojskom. I sedmoga dana Bog dovrši svoje djelo koje učini. I počinu u sedmi dan od svega djela koje učini. I blagoslovi Bog sedmi dan i posveti, jer u taj dan počinu od svega djela svoga koje učini‘, nedostaje ‚tako bude večer, pa jutro – dan‘. Razlog je zato što taj dan ne završava!“, primijetio je predavač.

„Bog sjedi na svom prijestolju i divi se svom stvorenju, ne treba mu spavanje i bilo bi tako do kraja vječnosti da Adam i Eva nisu zgriješili“, ustvrdio je Conway.

Podsjetio je i na treću Božju zapovijed (Izl 20, 8 – 1): „Sjeti se da svetkuješ dan subotnji. Šest dana radi i obavljaj sav svoj posao. A sedmoga je dana subota, počinak posvećen Gospodinu, Bogu tvojemu. Tada nikakva posla nemoj raditi: ni ti, ni sin tvoj, ni kći tvoja, ni sluga tvoj, ni sluškinja tvoja, ni živina tvoja, niti došljak koji se nađe unutar tvojih vrata. Ta i Gospodin je šest dana stvarao nebo, zemlju i more i sve što je u njima, a sedmoga je dana počinuo. Stoga je Gospodin blagoslovio i posvetio dan subotnji“.

Pojasnio je da zapovijed znači biti otvoren za sveto, odvojiti sveto od nesvetoga, svetkovati sedmi dan (nedjelja) kada Bog „odmara“ – na šabat, što je veoma važno i čudesno u Božjem naumu jer „mi jesmo hram Božji; Božje stvaranje je njegov hram; mi smo Božja prisutnost na zemlji, živimo u sedmomu danu koji još uvijek traje do vječnoga odmora“.

Razmatranje o šabatu, teolog je zaključio promišljanjem o ulasku u odnos s Bogom pouzdanjem u Isusovu žrtvu na križu i u smisao odmora (Mt 11, 28 – 30).

„Kako održavati šabat? To je blagoslov, gozba, šabat je stvoren za nas. Bog uvijek pokazuje koliko nas ljubi. Što možemo učiniti, a što ne bismo trebali u Dan Gospodnji? Što god radite šest dana, nemojte raditi nedjeljom! Obdržavati subotu (nedjelju), vjerovati Bogu, čitati Sveto pismo, naviještati/slušati Božju Riječ, ići u crkvu i u zajedništvu slaviti Boga, počinuti, biti u zajedništvu s obitelji, jedni s drugima posvećeni Gospodinu Isusu Kristu“, zaključio je.

Nakon izlaganja vlč. Jurić zahvalio je teologu i za svojevrsni ekumenski doprinos jer dr. sc. Conway pripada Evanđeoskoj pentekostnoj Crkvi, a izlaganjem je posvjedočio bliskost između kršćanskih Crkvi.

„Kad je čovjek na Božjoj liniji, nema velikih razlika u shvaćanju i prihvaćanju. Potrebno je obraćenje jednih i drugih i ekumenizam je ostvaren. Naša župa otvorena je za ekumensko zajedništvo i u buduće dobro nam došli“, poručio je.

Susret bračnih parova, uz sudjelovanje župnoga vikara Vladimira Sabe, zaključen je darivanjem gosta i gostoljubivim druženjem u župnom prostoru.