Budi dio naše mreže
Izbornik

Na HKS-u održan okrugli stol „Povjerenje u medije i dezinformacije o vjerskim temama“

Zagreb (IKA)

Na Hrvatskom katoličkom sveučilištu održan je u ponedjeljak, 25. ožujka, okrugli stol Sveučilišnog odjela za komunikologiju „Povjerenje u medije i dezinformacije o vjerskim temama" tijekom kojeg je predstavljeno istraživanje agencije Hendal na 600 ispitanika koje je pokazalo da su najprepoznatljiviji katolički mediji Glas Koncila, Hrvatski katolički radio i Hrvatska katolička mreža.

Na okruglom stolu sudjelovali su glavni urednik Hrvatske katoličke mreže dr. sc. Siniša Kovačić, glavni urednik Glasa Koncila Branimir Stanić, direktorica Laudato TV-a Ksenija Abramović, novinar na Hrvatskoj radioteleviziji Domagoj Puškarić i glavni urednik portala Bitno doc. dr. Anto Mikić.

Okrugli stol moderirala je doc. dr. Lana Ciboci Perša sa Sveučilišnog odjela za komunikologiju HKS-a i voditeljica projekta „Kritička Analiza dezinformacija o vjerskim Temama (KAT)“. Ovaj je skup održan u okviru KAT-a koji zajednički provode Hrvatsko katoličko sveučilište, Hrvatski katolički radio, Hrvatsko društvo katoličkih novinara i samostalni novinar Ivica Zadro.

Okupljene je u ime rektora Hrvatskog katoličkog sveučilišta, prof. Željka Tanjića pozdravio prof. dr. Danijel Labaš, pročelnik Sveučilišnog odjela za komunikologiju. Podsjetio je na riječi pape Franje, koji ističe kako je komunikacija dio Božjeg nauma s čovjekom. Čovjek treba izreći i dijeliti sve što je istinito i dobro, ali ako čovjek postane ohol, tada svoju moć za komuniciranje može i zloupotrijebiti.

Nakon pozdravnih riječi, moderatorica okruglog stola, doc. dr. sc. Ciboci Perša predstavila je statističke podatke vezane uz povjerenje u medije i dezinformacije o vjerskim temama. Istraživanje je provedeno online metodom u siječnju i veljači ove godine na uzorku od 600 punoljetnih građana Republike Hrvatske. Istraživanje je pokazalo da su profesije poput vojnika, učitelja, liječnika i znanstvenika one koje hrvatskim građanima ulijevaju najveći stupanj povjerenja. Najniži stupanj povjerenja zabilježen je za članove Vlade i političare, dok se novinarska struka našla u sredini.

Građani informacije dobivene od tradicionalnih medija u odnosu na one elektroničke smatraju pouzdanijim. Osim toga, internetski portali za 70% hrvatskih građana predstavljaju primarni izvor informiranja o društvenim i političkim događajima. Informiranje o vjerskim temama 28% građana informira se kroz misna bogoslužja, svaki četvrti građanin informira se kroz razgovor s članovima obitelji, a svaki peti kroz razgovore s prijateljima i kolegama. Trećina građana izjasnila se i da se uopće ne informira o vjerskim temama.

Glas Koncila i HKR-HKM najprepoznatljiviji vjerski mediji

Na upit informiraju se o vjerskim temama kroz svjetovne medije ili kroz vjerske, ispitanici su odgovorili da u jednakoj količini prate vjerske i svjetovne medije. Glavni mediji su pri tome TV, radio i internet, a konkretno Hrvatski katolički radio, Glas Koncila i portal Bitno net. Istraživanje je pokazalo da su najprepoznatljiviji vjerski mediji Glas Koncila (32,8%) i Hrvatski katolički radio, odnosno mrežna stranica Hrvatske katoličke mreže (31,8%) te Laudato  TV (23,2%). Slijedi Radio Marija (12, 5%), HRT (3,8%), Bitno.net (3,3%), Mir i dobro (2,2,%) i ostali. Kada su u pitanju dezinformacije o vjerskim temama, hrvatski su građani poručili kako ih najviše nalaze na društvenim mrežama te na internetskim portalima. Zanimljivo je i da četvrtina ispitanika nije naišla niti na jednu dezinformaciju vezano uz vjerske teme.

Glede povjerenja u svjetovne i vjerske medije, ono je ocjenjeno s prosječnom ocjenom dobar. Ispitanici se, osim toga u najmanjoj mjeri slažu o nepristranosti hrvatskih medija. Smatraju i da su dobro upoznati sa senzacionalizmom u medijima te da znaju kako reagirati spram tih pojava.

S objavljenim statističkim rezultatima započeo je i okrugli stol s temom “Povjerenje u medije i dezinformacije o vjerskim temama“.

Nadovezujući se na statističke podatke, glavni urednik Glasa Koncila, Branimir Stanić podsjetio je da Hrvati smatraju da mediji moraju biti besplatni. “Zato ih se toliko i informira na internetu. S druge strane, naši čitatelji vjeruju da ćemo mi u uredništvu znati odabrati vijest te s nama grade odnos povjerenja”.

Glavni urednik portala Bitno doc. dr. Anto Mikić poručio je kako navedene brojke u isto vrijeme pokazuju mnogo toga, ali mnogo toga i sakrivaju. Naglasio je kako ljudi nemaju povjerenja u medije.” Tim je više važno sačuvati oaze profesionalnog novinarstva. Izgubivši povjerenje, izgubit ćemo temelje društva, temelj demokracije, budući da dezinformacije imaju dugoročan učinak”.

Dr. sc. Siniša Kovačić, glavni urednik Hrvatske katoličke mreže rekao je kako se potrebno kloniti senzacionalističkih naslova. Kao primjer toga, naveo je intervju imenovanog požeškog biskupa mons. Ive Martinovića na Hrvatskom katoličkom radiju u kojem je otkrio kako su njegovu majku nagovarali na pobačaj. “Zamislite da smo to iskoristili. To bi bilo neprimjereno za vjerski medij. Važno je da se ne prilagođavamo publici, već da ju odgajamo i nudimo istinite informacije i vjerodostojne izvore informacija.”

Novinar HRT-a, Domagoj Puškarić objasnio je kako veliki izazov u vjerskom izvještavanju HRT-a predstavlja misao o tome da informacija treba biti prenesena točno, ali i razumljivo široj populaciji, dok je direktorica Laudato TV naglasila kako TV gleda uglavnom starija populacija. Zamijetila je kako su mladima informacija na portalima predugačke, ali je unatoč tome poručila: “Nama je u postulatu iznošenje istine, jer sjetimo se, Istina će vas osloboditi”. Dodala je i to da ne treba samo izvještavati istinu, nego i reagirati brzo.

Sugovornici su zaključili kako izazova neće nedostajati u budućnosti. “Veliku pozornost treba usmjeriti prema tome da se ne vjeruje olako u neprovjerene izvore informacija”, poručili su.