Budi dio naše mreže
Izbornik

Na Krku proslavljena svetkovina sv. Kvirina

Krk (IKA)

Krčka biskupija proslavila je u subotu 4. lipnja svečanim misnim slavljem svetkovinu svog nebeskog zaštitnika sv. Kvirina u Krčkoj katedrali. Euharistijsko slavlje predslavio je riječki nadbiskup metropolit Ivan Devčić.

U suslavlju su bili krčki biskup Ivica Petanjak, riječki nadbiskup koadjutor Mate Uzinić, biskup porečki i pulski u miru Ivan Milovan, krčki biskup u miru Valter Župan te trideset i petorica svećenika i redovnika. Domaći biskup Petanjak zahvalio je nadbiskupu Devčiću na spremnosti da predvodi slavlje i uputi prigodnu homiliju, kao i svim nazočnim biskupima i svećenicima, zatim predstavnicima gradskih vlasti – gradonačelnicima i načelnicima s područja naše biskupije, te okupljenim vjernicima. Svim građanima Krka čestitao je Dan Grada.

U homiliji mons. Devčić je poručio da je sve raširenije mišljenje suvremenih kršćana da se po evanđelju ne može živjeti te stoga smatraju da se moraju prilagoditi „duhu vremena“ i živjeti poput drugih ljudi pa toleriraju, a prema potrebi i prakticiraju, pobačaj, rastavu braka, nevjenčani život prije braka, a u gospodarstvu se i politici, ako to prilike zahtijevaju, odriču moralnih načela i paze da se društveno previše ne angažiraju, bojeći se da bi time nanijeli štetu vlastitim interesima.

Usporedo s time izjavljuju kako nemaju vremena za molitvu, misu ili neki drugi crkveni angažman, svodeći tako svoje kršćanstvo na „privatnu stvar“, a sve u očekivanju da Crkva i svi drugi to poštuju i pružaju im one vjerske usluge na koje, kako smatraju, imaju pravo. Drugim riječima, žive kao da Boga nema, kao da ne vjeruju u vječni život i kao da nisu članovi Crkve, a istodobno se predstavljaju kao kršćani i očekuju da ih i drugi, uključujući i samu Crkvu, kao takve prihvaćaju i uvažavaju, istaknuo je propovjednik.

Sveci u ljudsku stvarnost unose duh Kristova evanđelja

Drugi vatikanski koncil opisuje poziv kršćana: „Oni žive u svijetu, to jest u svim i u pojedinačnim službama i poslovima svijeta te u uobičajenim uvjetima obiteljskog i društvenog života, kojima je njihov život na neki način protkan. Bog ih ovdje poziva da, obnašajući svoju vlastitu dužnost i vođeni evanđeoskim duhom, tako reći iznutra poput kvasca, pridonose posvećenju svijeta te tako u prvom redu svjedočanstvom svojega života, blistajući vjerom, nadom i ljubavlju, drugima očituju Krista“ (LG 31). Najstarija svjedočanstva iz prvih kršćanskih vremena potvrđuju da su istinski kršćani Kristovo evanđelje oduvijek na taj način prihvaćali, poručio je mons. Devčić.

Znamo, braćo i sestre, da takvih kršćana koji su vjerovali u evanđeoske ideale i ostvarivali ih u svojemu životu nije bilo samo na počecima Crkve, nego i u svakom razdoblju njezine povijesti, a to znači i u našem vremenu. Svi su oni živjeli i još uvijek žive u svijetu dijeleći s ljudima svoga vremena radosti i nade, žalosti i tjeskobe (usp. GS 1), ali se nisu prilagođavali duhu vremena nego su u ljudsku stvarnost unosili duh Kristova evanđelja kojim su je prožimali i osvjetljavali, nadodao je.

Ono što je svima njima zajedničko jest nastojanje da svoj svakodnevni život i rad prožimaju i  nadahnjuju evanđeljem, njegovim vrijednostima i normama, opirući se iskušenjima prilagodbe duhu ovoga svijeta i njegovim načinima života i djelovanja. Mnogi su od njih takav život potvrdili i okrunili mučeništvom jer su radije izabrali žrtvovati svoj zemaljski život nego se odreći Krista, rekao je nadbiskup Devčić.

Svetost je uvijek plod milosti i slobode

Životne prilike uvjetovale su i uvijek uvjetuju načine življenja i ostvarivanja istih vrijednosti i istih evanđeoskih ideala. Tako na jedan način evanđeoske ideale ostvaruje npr. redovnica, a na drugi udata žena ili majka; na jedan svećenik, a na drugi poduzetnik ili političar, i tako redom. No svi oni svjedoče i potvrđuju isto, tj. da je moguće biti kršćanin ne samo deklarativno, nego i životom. Na taj način sveci uvijek pokazuju da vjera nije nikakva „privatna stvar“ koja služi za osobnu utjehu, nego snaga kojom pojedinci i zajednice vjernika doprinose autentičnoj preobrazbi ljudske zajednice, naglasio je propovjednik.

Pogrešno bi bilo misliti da su sveci ljudski gledajući, nastavio je mons. Devlić, bili posebni ljudi. Crkva je u njihove redove uvrstila mnoge djevojčice i dječake, mladiće i djevojke, svećenike i Bogu posvećene osobe, kao i mnoge oženjene, ali i udovce i udovice, također mnoge siromahe, ali i kraljeve, političare, umnike i znanstvenike itd. Nema crkvene ni društvene skupine koja nije dala ponekog sveca ili sveticu, što potvrđuje da je evanđelje moguće živjeti i prema njemu se ravnati bez obzira kojoj životnoj dobi, spolu, društvenom položaju ili zvanju kršćanin pripadao. To je i nama ohrabrenje i pomoć u borbi protiv iskušenja da se po evanđelju ne može živjeti u konkretnom pojedinačnom i društvenom životu, potaknuo je nadbiskup.

Ističući da nijedan svetac nije svojim vlastitim silama ostvario evanđelje u svom životu, mons. Devčić je naglasio da, kada govori o svecima, Crkva uvijek ističe prvenstvo Božje milosti. Crkvena liturgija posebno snažno ističe glavnu ulogu milosti Božje u životima svetaca. To nipošto ne znači nijekanje uloge ljudske slobode. Sveci se razlikuju od drugih upravo po tome što su spremno prihvatili Božju milost i s njome surađivali. Svetost je uvijek plod milosti i slobode. Od svetaca možemo naučiti kako se u slobodi milost Božja prihvaća i kako se s njome surađuje u životu. Uza sve to, ostaje činjenica na koju lijepo upozorava jedan suvremeni duhovni učitelj: „Povijest svetaca uvijek je povijest svega onoga što je Bog mogao učiniti u niskosti i slabosti svojih slugu. U svetima se vidi Boga“, citirao je nadbiskup Devčić.

Svece je potrebno vratiti u obiteljski i društveni život

Poručio je da je važno tražiti ne samo njihov zagovor, nego također od njih učiti kako se može usred svijeta, u obavljanju svojih dužnosti, slijediti i ostvarivati evanđelje Gospodina našeg Isusa Krista. Iskušenjima na koja smo na početku ovog nagovora upozorili lakše ćemo se suprotstaviti ako ponovno otkrijemo svece i od njih počnemo učiti. To znači da je svece, prikazivanjem i isticanjem njihovih vrlina i zasluga, potrebno vratiti u naše kateheze, propovijedi, u kršćanski odgoj djece i mladih pa i u obiteljski i društveni život. Molim zbog toga, braćo i sestre, Božje ugodnike da nam pomognu shvatiti njihovo značenje u životu Crkve, društva i svakog pojedinog kršćanina, kako bismo ih mogli što dosljednije nasljedovati, istaknuo je.

Osvrćući se na knjigu „Duhovni velikani. Sveci Katoličke crkve“, citirao je oca Josipa Antolovića: „Ima mnogo razloga zbog kojih volimo ovo drago tlo mile nam domovine Hrvatske. Kao kršćani volimo ga i zato što je natopljeno mučeničkom krvlju pa je na neki način posvećeno, jer je mučenička krv sveta. Posvećena je u krštenju mučeništva“. Među mučenicima iz naših krajeva valja spomenuti sv. Kvirina, sisačkog biskupa. Dokaz za to koliko je od davnine čašćen u Hrvatskoj je i činjenica da ga se slavi u Zagrebačkoj nadbiskupiji, a Krčka biskupija ga štuje kao svoga glavnog zaštitnika, podsjetio je propovjednik.

Čestitavši svima u Krčkoj biskupiji blagdan sv. Kvirina, nadbiskup Devčić je iskazao želju i da taj Božji ugodnik nastavi i ubuduće budno bdjeti nad tom otočkom biskupijom i nad cijelom Crkvom u našem narodu, kao i nad dragom nam  Domovinom Hrvatskom. Pjevanje je animirao krčki katedralni zbor, a čitači su bili iz raznih otoka biskupije. Evanđelje je navijestio krčki župnik vlč. Anton Valković. Na kraju misnog slavlja, biskup Petanjak još je jednom zahvalio nadbiskupu Devčiću te mu je preko ruku najmlađeg svećenika vlč. Andrije Živkovića predao prigodni poklon.