Budi dio naše mreže
Izbornik

„Obitelj, ljubav, zdravlje, potomstvo“

Split (IKA)

Na redovnom mjesečnom susretu Hrvatskoga katoličkog liječničkog društva podružnice Split u ponedjeljak 3. prosinca Danijela De Micheli Vitturi, dr. med., specijalist obiteljske medicine, održala je predavanje „Obitelj, ljubav, zdravlje, potomstvo“.

Susret je započeo uvodnom molitvom don Stipana Šurlina, duhovnika bogoslova KBF-a u Splitu i duhovnog asistenta sekcije mladih splitske podružnice. Predavačica je izrazila radost i zadovoljstvo što je u godini obilježavanja 50 godina od objave enciklike Humane vitae sv. pape Pavla VI. (25. srpnja 1968) HKLD bio domaćin 25. jubilarnog kongresa FIAMC-a koji se održao u Zagrebu od 30. svibnja do 2.lipnja 2018., a na kojemu je predavačica vodila radionicu za mlade Odgovorno roditeljstvo i demografska obnova (Obitelj ljubav, zdravlje, plodnost).

De Micheli Vitturi govorila je o važnosti poruke enciklike Humanae vitae pape Pavla VI. o poštivanju dostojanstva bračne ljubavi i prenošenja života upućene liječnicima i supružnicima. Nauk Humanae vitae temelji se na neraskidivoj vezi dvojakog smisla bračnog čina: sjedinjenja i rađanja. Tu vezu je ustanovio Bog, a čovjek je ne smije samovoljno raskinuti. To je zakon upisan u samu narav muškarca i žene kojim bračni čin zadržava smisao uzajamne i istinske ljubavi. Tko dar bračne ljubavi uživa uz poštovanje zakona rađanja, taj nije gospodar već sluga plana koji je Stvoritelj zacrtao. Nametanje bračnog čina bračnom drugu bez obzira na njegovo stanje i njegove opravdane želje nije istinski čin ljubavi i protivi se zahtjevima ispravnog moralnog reda među supružnicima. Bračna ljubav traži od supružnika svijest o poštivanju odgovornog roditeljstva što znači poznavanje i poštivanje bioloških zakona koji su sastavni dio ljudske osobe. U odnosu na urođene nagone i duševne osjećaje odgovorno roditeljstvo znači potrebno gospodarenje koje nad njima moraju vršiti razum i volja. Kao dopušten način regulacije poroda posve je isključen izravni prekid već započetog procesa rađanja, a naročito izravni pobačaj, pa makar iz razloga liječenja.

Nakon objave dokumenta otvorena su mnoga bioetička pitanja, počelo se s osnivanjem bračnih i obiteljskih savjetovališta, bioetičkih instituta, društava katoličkih liječnika i medicinskih sestara, u svrhu obrane i čuvanja života te dostojanstva bračne ljubavi.

Korištenje metoda prirodnog planiranja obitelji pomaže supružnicima u održavanju naravnog reda u međusobnom dijalogu i življenju odgovornog roditeljstva, kazala je predavačica, osvrnuvši se na dobrobit metoda prirodne regulacije poroda koje ne remete prirodnost bračnog čina, lako se uče, mogu se primijeniti u svim fazama reproduktivnog ciklusa, ne škode zdravlju i pridonose održavanju potrebnog bračnog dijaloga.

Mnogi supružnici i roditelji unatoč želji i ljubavi prema djeci susreću se s nizom zapreka za rađanje te odgađaju roditeljstvo. Pritom koriste različita sredstva i načine kontrole rodnosti. Posljedica je pad prirodnog priraštaja stanovništva. Suočeni s niskom rodnošću, negativnim prirodnim prirastom stanovništva, negativnim stavom prema braku i obitelji, sve većim brojem rastavljenih parova, kasnim stupanjem u brak i sve većim brojem neplodnih parova vrijedno je sagledati kako možemo kao pojedinci pridonijeti većoj rodnosti u svojoj obitelji, profesionalnoj sredini i široj zajednici. Plodnost je prirodni resurs. Treba ga čuvati. Primjena prirodnih metoda planiranja obitelji pomaže planiranju rađanja, začeću i održavanju zdravog bračnog dijaloga.

Kroz odgovorno roditeljstvo ostvaruje se i to da bračni drugovi u potpunosti priznaju vlastite dužnosti prema Bogu, prema samima sebi, prema obitelji i ljudskom društvu, u ispravnom redoslijedu vrednota. De Micheli Vitturi poručila je mladima da se aktivno, na njima prihvatljive načine uključe u promicanje vrijednosti života u svojim sredinama, te da se ne boje rađanja.

Nakon predavanja uslijedila je dinamična rasprava u kojoj je Šurlina podsjetio da je dokument Humanae vitae bio neshvaćen i neprihvaćen u vremenu kada je nastao.