Foto: Glas Koncila // razgovor s Tončijem Matulićem
Zagreb (IKA)
Sažetak razgovora s vlč. prof. dr. Tončijem Matulićem s Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, objavljenoga u Glasu Koncila 47/2021. priređenom za nedjelju 21. studenog.
U danima kad su u Hrvatskoj započele nove mjere povezane s koronakrizom koju su, uz podatke o oboljelima i umrlima, pratile društvene rasprave i okupljanja protiv tih mjera, u potrazi za teološkim odgovorima na moralne dvojbe koje se mogu pojaviti među vjernicima po pitanju cijepljenja i priziva savjesti Glas Koncila za razgovor je zamolio pročelnika Katedre moralne teologije KBF-a u Zagrebu vlč. prof. dr. Matulića, autora prvoga bioetičkoga priručnika na hrvatskom jeziku i brojnih izdanja u kojima daje odgovore na bioetička pitanja.
„Upravo zapovijed ljubavi informira kršćansku savjest u donošenju konkretnoga moralnoga suda. Prema tome načelo je osobne savjesti vrhunsko, ono je temeljno, ali ono nije apsolutno. Djelovati u skladu s osobnom savješću moralna je dužnost, ali pritom je još veća moralna dužnost donijeti ispravan sud savjesti, to jest sud u skladu sa zahtjevima moralnoga zakona, to jest kršćanske ljubavi. Prema tome, osobnu savjest treba formirati, odgojiti u skladu s objektivnim zahtjevima moralnosti, a oni su nam dani u moralnom zakonu, u evanđelju, ali i u zdravu razumu koji traži istinu i dobro“, kazao je vlč. prof. dr. Matulić.
„Naravno da ni život ni zdravlje nisu apsolutne vrijednosti. One su temeljne vrijednosti, a to znači da je osobna sloboda moguća samo ako je osoba živa, a istinski uživati osobnu slobodu može samo ako je zdrava. Mrtvomu čovjeku ne treba sloboda. Tako se pokazuje da galama oko zaštite osobne slobode i priziva na savjest s krivim postavkama vrijednosti koje su ugrožene rezultira upravo kao ugroza slobode i prava na priziv savjesti. Važno je pritom samo trezveno i razumno suočiti se s ozbiljnošću situacije i iznijeti na vidjelo realne dramatične posljedice pandemije“, upozorio je profesor Matulić.
Također, je među ostalim dodao: „Stoga je poziv svima da dok osobno zauzimaju drukčije stajalište, pritom ne zloupotrebljavaju društvene mreže, ne zloupotrebljavaju trgove i ulice i neka prestanu manipulirati pseudoznanstvenim činjenicama i raznoraznim teorijama zavjere. To duboko vrijeđa zdrav razum i dostojanstvo kršćanske savjesti.“