Istina je prava novost.

Studijski dan Splitske metropolije za mlađe svećenike

U Vepricu je u srijedu 6. srpnja održan studijski dan Splitske metropolije za mlađe svećenike zaređene tijekom proteklih deset godina. Na ovom stručnom skupu cjeloživotnog učenja  što se nekoć zvalo permanentno obrazovanje okupilo se pedesetak sudionika iz Kotorske, Dubrovačke, Hvarske i Šibenske biskupije te iz Splitsko-makarske nadbiskupije i Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja iz Splita.

Misno slavlje u kapeli svetišta predvodio je splitsko-makarski nadbiskup mons. Dražen Kutleša u koncelebraciji s biskupom  hvarskim mons. Rankon Vidovićem, biskupom  dubrovačkim mons. Rokom Glasnovićem, provincijalom Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja fra Markom Mrše i ostalim svećenicima. Homiliju je održao biskup Ranko Vidović oslanjajući se na evanđeoski tekst liturgije toga dana iz Matejeva Evanđelja (Mt 10,1-7) o ustanovljenju i poslanju dvanaestorice apostola. Propovjednik polazi od  učenika koje Isus poziva i šalje, a oni slušaju njegovu Riječ i u život je pretaču pa tako donose obilan rod. Gospodin im je jasno rekao: “Ja sam trs, vi ste mladice”. Mladica koja se odvoji od trsa, nema u sebi božanskog soka, suši se i ne može donijeti roda. Polazeći od te glavne misli: “Tko ostaje u meni i ja u njemu donosi mnogo roda”, propovjednik je  podsjetio na mnoga čudesa i uslišanja koja su se događala kod ljudi koji su dopustili da ih Isus dotakne.

Zatim je posebno istaknuo kako je za  svećenika  osobito važno da  se susretne  s Gospodinom i osjeti njegovu prisutnost u svakodnevnom slavljenju euharistije tom izvoru, vrhuncu  i središtu svekolikog kršćanskog života. Zbog toga je potrebno svaki put se dobro pripremiti da ne bismo  površno, mehanički i bez otvorenosti srca i duha već dostojno i plodonosno slavili sveti čin u kojem Krist postaje kruh i nebeska hrana za nas smrtne i grješne ljude. Naglasio je tri trenutka u misi što ih uvijek iznova  treba posvijestiti i duhovno proživjeti: kao dvojici učenika u Emaus i nama se u euharistiji otvaraju oči vjere da Krista prepoznamo. U pretvorbi naši prinosni darovi – kruh i vino – postaju sam Gospodin. U pričesti Krist nam se daje u tim darovima da nas suobliči samome sebi. Pozvao je na dostojno i plodonosno slavlje euharistije.

Ovogodišnji studijski dan želio je mlađe svećenike upoznati s nekim važnim novijim crkvenim dokumentima na polju pastorala i crkvenog prava. Tijekom dopodnevnog radnog dijela predstavljena su dva motuproprija pape Franje objavljena prošle godine s područja pastorala. Najavljujući prvo predavanja o apostolskom pismu pape Franje “Antiquum ministerium” pastoralni vikar i animator Nediljko A. Ančić rekao je kako svrha dokumenata nije  da završe negdje u ladicama biskupskih ordinarija nego da ih svećenici prouče i provedu u crkveni život župnih zajednica. Zatim je prvi predavač dr. don Alojzije Čondić, profesor pastoralne teologije na KBF-u Splitu u svom izlaganju skicirao teološke i pastoralne  naglaske u pokoncilskoj teologiji koji su revalorizirali poslanje i ulogu laika u crkvenom životu i na taj način ukazali na potrebu da se laičko poslanje katehete kao trajna služba i formalno uspostavi. Time će vjernici laici sa svojim karizmama koje izviru iz općeg svećeništva biti  još više u današnjim uvjetima krize vjere i manjka svećenika dionici i promotori evangelizacije. U raspravi su dotaknuta pitanja o kriterijima naobrazbe  i odabira laika kateheta, mogućnostima njihova pastoralnog djelovanja u župama, načina honoriranja i dr.

Nakon toga je g. Kate Legeny vjeroučiteljica i angažirana vjernica iz Dubrovnika ukratko predstavila Pismo pape Franje “Spiritus Domini” o pristupanju žena lektoratu i akolitatu. Ovaj dokument je rezultat doktrinarnog razvoja u kojemu se spoznalo da služba čitača i akolita zapravo proizlazi iz krštenja i kraljevskog svećenstva čiji je dionik svaki kršćanski vjernik. Dosad su je primali samo muškarci koji se pripremaju za đakonat i prezbiterat, a sada je mogu primiti i vjernice laikinje kao trajnu službu.

U poslijepodnevnom dijelu na rasporedu su bila dva predavanja o novijim promjenama u Zakoniku kanonskog prava. Fra dr. Marko Mrše u svojemu je izlaganju pod naslovom “Neke važnije promjene u zakonu kanonskog prava“ dao presjek mnoštva kanona koji su jezično precizirani, dopunjeni, izmijenjeni, premješteni ili su posve novi među kanonskim odredbama. Ove su se promjene dogodile osobito za vrijeme pontifikata sadašnjeg pape Franje i učinile su Zakonik sustavnijim, preciznijim i jasnijim. Zanimljivost je da je najviše izmjena u VI. knjizi Zakonika (Kaznene mjere u Crkvi) gdje je od 89 kanona njih 63 doživjelo promjene.

Znatan dio novih kanonskih odredbi odnosi se na problematiku spolnog i drugog zlostavljanja od strane klerika u Katoličkoj Crkvi.  O tom je izlaganje održao mr. don Ante Rako pod naslovom “Novije odredbe za suzbijanje, sprječavanje i  prijavljivanje zlostavljanja i nasilja u Crkvi”. Predavač je počeo s pozivom na oprez u komunikaciji s djecom i maloljetnicima, zatim naveo neke značajke i slabosti u otkrivanju spolnog zlostavljanja (promjenu stava prema počiniteljima), prve dokumente o tome i crkvene aktualne smjernice. Kao zaključak može se reći: Kaznena djela spolnog zlostavljanja su pooštrena, ta se zlodjela moraju prijaviti, postoji obveza prevencije zlostavljanja i permanentnog obrazovanja o šteti koja se nanosi ugroženim skupinama. Predavač je iznio i neka svoja iskustva iz Metropolitanskog ureda za zaštitu maloljetnika.

Nakon svakog predavanja razvila se i rasprava u kojoj su sudionici postavljali pitanja i iznosili svoja viđenja tema o kojima je bila riječ. Trojica (nad)biskupa su ostala do kraja studijskog dana i uključivali se po potrebi  u raspravu dajući pojašnjenja. S obzirom na kanonsko-pravnu problematiku to je osobito činio nadbiskup Kutleša. Susret je poslužio i za međusobno druženje svećenika te razmjenu iskustava osobito za vrijeme glavne stanke i zajedničkog objeda.