Foto: KTA // nadbiskup Vukšić na sinodskom zasjedanju u Pragu
Prag (IKA)
Predsjednik Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine vrhbosanski nadbiskup i apostolski upravitelj Vojnog ordinarijata u BiH Tomo Vukšić sudjelovao je u petak i subotu, 10. i 11. veljače, u hotelu Pyramida u Pragu na drugom dijelu europske Kontinentalne sinodske skupštine, na susretu predsjednika europskih biskupskih konferencije pod predsjedanjem predsjednika Vijeća europskih biskupskih konferencija (CCEE) nadbiskupa Vilniusa mons. Gintarasa Grušasa. Intervent mons. Vukšića, objavljen na stranici Katoličke tiskovne agencije, prenosimo u cijelosti.
U ovom interventu, da se ne ponavlja i ne vraća na ono što su već rekli drugi biskupi, uzimam si slobodu predložiti samo tri točke za našu raspravu.
Prvo, u dokumentu Međunarodne teološke komisije o sinodalnosti, koji je već spomenut u ovoj dvorani, govori se s jedne strane o naravi a s druge o svrhama sinodalnosti. Ciljevi sinodalnosti bili bi zajedništvo, sudjelovanje i poslanje Crkve. Naime, upravo oni koji su s pravom navedeni u radnom podnaslovu ovog susreta u Pragu koji je potaknut željom za sinodalnom Crkvom.
O teološkoj naravi sinodalnosti i njezinu trojstvenom izvoru, koja bi dala smisao i ispravan smjer načinima postizanja ciljeva, s druge strane, na našem susretu bilo je puno manje, da ne kažemo malo govora, i taj propust trebaju ispraviti budući susreti i rasprave u svjetlu Sinode. Bez ovog dubinskog proučavanja, odnosno bez tog teološkog „updata“, pokušaji dostizanja i ostvarenja svrha bili bi slični putovanju ne sasvim poznatim ulicama megapolisa u pokušaju da se stigne na željeno odredište, ali sve bez sigurnog navigatora.
Drugo, u traženju produbljivanja naravi sinodalnosti, a prije svega u procesu njezine konkretne primjene, također različite negativne karakteristike sinodalnosti već se identificiraju u dokumentima katoličkog učiteljstva i u teološkoj literaturi. Na primjer, kušnje demokratskog parlamentarizma i odnosa između većine i manjine, kušnje formalizma, intelektualizma, imobilizma, klerikalizma, laicizacije klera i klerikalizacije laika. Dodao bih i kušnju teološkog i pastoralnog populizma kao i pojavu pastoralne sentimentalnosti.
Treće, na našem susretu je, što je također naša obveza, dotaknuto pitanje migranata, ali nisam primijetio da se toliko govorilo o unutarnjim europskim migracijama, uglavnom s Istoka na Zapad, koje traju već desetljećima i koje sa sobom nose i velike pastoralne izazove. S jedne strane, registriraju se demografski gubici Katoličke Crkve u iseljeničkim područjima, a u isto vrijeme postoji velika moralna obveza matičnih partikularnih Crkava da duhovno prate te iseljenike. A s druge strane, u zemljama useljavanja nastaju biskupije koje se pretvaraju u multijezične, multietničke i multikulturalne Crkve, tako da mi je, samo da navedem primjer, jedan od ovdje prisutne braće, na moje pitanje o ovoj temi, jučer rekao da vodi biskupiju u kojoj se, osim na materinskom, svake nedjelje slavi misa na još 32 jezika. I, osim problema i izazova, ovo je istovremeno lijepo svjedočanstvo jedinstva u katoličkoj vjeri koje se živi u raznolikosti kultura, jezika i drugih izraza različitih identiteta te u razmjeni svećenika i drugih pastoralnih djelatnika. I gledano iz tog kuta, u određenom smislu, to je pastoralna i egzistencijalna sinodalnost koja je već u tijeku. I dok želimo da se naši iseljenici vrate, ovo je i pravi trenutak za iskreno zahvaliti useljeničkim Crkvama koje su organizirale i nastavljaju provoditi pastoralnu a često i socijalnu skrb za iseljenike. – Činim to kao predsjednik zajedničkog Vijeća Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine i Hrvatske biskupske konferencije za hrvatsku inozemnu pastvu, a vjerujem da se pridružuju i još neki od vas iz drugih Konferencija.
I na kraju, budući da život ne može čekati dok se ne pronađe idealna formulacija nauka o sinodalnosti, kako u doktrinarnoj potrazi za pronicanjem u njezinu narav, a možda ponajprije u pokušajima njezine pastoralne primjene, vjerujem da će u međuvremenu, ali i zauvijek, biti korisna teološka ideja, koja je već postala poslovična, a koja kaže: In necessariis unitas, in non necessariis libertas, in omnibus caritas.
Mons. Tomo Vukšić, nadbiskup vrhbosanski
predsjednik Biskupske konferencije Bosne i Hercegovine