Budi dio naše mreže
Izbornik

Pozdrav izv. prof. dr. Ivice Pažina na početku Katehetske zimske škole

Zagreb (IKA)

Pozdravni govor predstojnika Nacionalnoga katehetskog ureda Hrvatske biskupske konferencije mons. izv. prof. dr. Ivice Pažina na otvorenju Katehetske zimske škole za vjeroučitelje u osnovnoj školi, u ponedjeljak 19. veljače u Zagrebu, prenosimo u cijelosti.

Poštovani sudionici Katehetske zimske škole!

Na početku ovog našeg dvodnevnog seminara iskreno vas pozdravljam u ime predsjednika Vijeća HBK za katehizaciju i novu evangelizaciju, mons. Đure Hranića, nadbiskupa đakovačko-osječkog. Činim to također i u ime jednog od organizatora ovog vida trajne izobrazbe vjeroučitelja, Nacionalnog katehetskog ureda Hrvatske biskupske konferencije. Dobro došli na Katehetsku zimsku školu pod naslovom Sve je skoro moguće! O bioetičkim temama i odgoju savjesti.

1. Svjedoci smo da nam, kad god je riječ o obrazovanju, ne nedostaje velikih riječi. Svima nam je naravno stalo do toga da našoj djeci i mladima pružimo samo najbolje; da škole pretvorimo u mjesta najsuvremenije digitalne tehnike; da artikuliramo kompetencije za 21. stoljeće i mlade učinimo osposobljenima da odgovore na sve izazove koji će ih čekati u budućnosti. Budućnost tako, premda još ne znamo kakva će ona točno biti, postaje temeljnim kriterijem obrazovanja. Nekada čak, čini nam se, i normom odgoja i obrazovanja!

2. Trenutno, reći će neki poznavatelji europskog školskog sustava, postoje i dominiraju dva koncepta obrazovnih vizionara: jednoga bi se moglo nazvati konceptom otkupljenja tehničkim dostignućima, a drugoga konceptom otkupljenja infantilizacijom. Prvi naravno očekuje da će se sveobuhvatnom digitalizacijom obrazovanje, a tim i učenik, izdići iznad samoga sebe. U digitalnom svijetu, naime, nitko više ništa ne mora znati i učiti, budući da se sve može pronaći na internetu. Takav koncept nije svjestan da se tu ne radi o nekoj novoj didaktičkoj perspektivi, koliko do izražaja dolazi prezir prema onomu što nazivamo učenje i znanje. Još konkretnije: prezir prema prošlosti! Drugi koncept, onaj otkupljenja infantilizacijom, sanja o obrazovanju u kojem odrasli i učitelji više ne poučavaju djecu i učenike, nego ih puštaju da se individualno, samoodređujuće, bave onim područjima koja ih zanimaju. Tako bi se najradije pozvalo na to da se škole pretvore u kuće učenja, a predmetne discipline da se ugase i pretoče u projekte. I u jednom i u drugom konceptu je primjetno da je budućnost, za koju još ne znamo kakva će biti, temeljni kriterij obrazovanja, a da je učenik – i njegova egzistencija – središte obrazovne skrbi!

3. Zamislite kako bi bilo kada temeljni kriterij obrazovanja ne bi bila budućnost, nego kada bi obrazovanje postalo osnovnim načelom budućnosti? Kada bi škole imale zadaću djecu i mlade upoznavati i s onim što ne znaju, čak i s onim za čim ne pokazuju interes; kada ih se ne bi poučavalo samo onom što će im trebati, nego i onim znanjem koje nije nužno, ali koje ih čini životno bogatijim. Kada bi se, osim budućnosti, posvetili i prošlosti, koja je temelj, ne nužno norma, ali temelj današnjega znanja i spoznaja, umjetnosti i kulture, etike i morala, metoda i najnovijih tehnologija. Ne bi se tu radilo o ljubomornom čuvanju već nadiđenoga u prošlosti, nego o upoznavanju s preduvjetima, koji su nužni za zreli život u ne tako jednostavnom svijetu.

4. No, mi živimo i djelujemo u vremenu, u kojemu je skoro sve moguće. I to upravo zahvaljujući najnovijim tehnologijama: za načiniti kruh više nije potrebno žito; niti je mlijeko sastavni element sirnih proizvoda; nanotehnologija, odnosno nanomedicina napreduje iz dana u dan; roboti više nisu u službi čovjeku – oni ga zamjenjuju; još i više: počinju osjećati! Visoka tehnologija omogućuje da je skoro sve moguće, posebno kada je riječ o životu čovjeka od njegova začeća do smrti, dakle u bioetičkim područjima. Učenici, čija je želja za dobrim velika, no na žalost dar razlučivanja dobra od zla sve skromniji, nalaze se na prekretnicama osobnoga života, ali i na prekretnici čovječanstva. Središte te prekretnice je, kršćanski gledano, savjest.

5. Tko danas govori o obrazovanju, taj vjeruje u čuda. Niti u jednom području života se ne ulažu tolike nade, koliko u obrazovanje. Ono je mjesto u kojemu će se djeca i mladi naučiti transparentnosti i demokraciji; mjesto u kojemu će se djevojčice, dječaci, azilanti, osobe s poteškoćama u razvoju, siromašni, nacionalne manjine integrirati u društvo; ono je mjesto obrazovanja elita i otvoreno tržište za sve… Obrazovanje kao da je postalo najmoćniji religijski nadomjestak u sekularnom društvu; enciklopedijski kompendij svijeta, koji je sposoban izvući svijet iz kriza. Obrazovanje je istodobno nešto poput moralne sankcije društva, ali i duh već odavno bezdušnog društva i svijeta. Možda je doista društvo naumilo obrazovanju sve te uloge. Pod tim pritiskom kako sustav tako onda i nastavnici ne će moći dugo izdržati. U svakom slučaju odgoj i obrazovanje je danas polivalentni poligon za stvaranje i prikazivanje mnogo toga. Vjeronauk u školi bi u takvom sustavu trebao imati ulogu savjesti! One, koja će čuvati dobro od zla, te očuvati čovjeka čovjekom. Tko bi to inače mogao učiniti?

Drage vjeroučiteljice i vjeroučitelji!

Zahvalan sam cijenjenim predavačima i predavačicama, koji će – iz različitih perspektiva – promotriti pitanja odnosa bioetike i savjesti, odnosa odgoja za savjest i vjeronauka u školi. Također zahvaljujem voditeljicama i voditeljima radionica. Njihova predanost stvaranju radionica garancija je dobrih plodova ove Katehetske zimske škole. Na poseban način zahvaljujem kolegici dr. Gordani Barudžiji, višoj savjetnici za vjeronauk u Agenciji za odgoj i obrazovanje, na sveukupnoj koordinaciji ove Katehetske škole: od početnih ideja preko razgovora s voditeljicama radionica do opsluživanja na digitalnoj platformi Agencije. Konačno, hvala domaćinu ovog skupa, djelatnicima Nadbiskupijskog pastoralnog instituta, na čelu s preč. gosp. Ivanom Lukićem, ravnateljem. Ovdje je „skoro sve moguće“!

Svima želim plodonosan i uspješan rad!

Ivica Pažin